ANNONSE

Sterkt år for Norgesgruppen – økte resultatet med over en halv milliard

Konsernsjef i Norgesgruppen Runar Hollevik sammen med Maho Barua og butikksjef Christer Thorne på Meny CC Vest. // Foto: Gry Traaen
Konsernets driftsinntekter økte kraftig i fjor.
Jimmy Andersson

Norgesgruppen presenterte torsdag tallene sine for 2023, og etter et utfordrende 2022, er dagligvaregiganten tilbake med styrke.

Konsernet kan forrige år vise til en omsetning på 112,2 milliarder kroner, en økning på hele 9,3 prosent sammenlignet med året før.

LES OGSÅ: Hun leder Menys nettsatsing: “Tror på betydelig vekst

ANNONSE

Samtidig kan de skryte av et resultat på 3,4 milliarder kroner etter skatt. En økning på 592 millioner sammenlignet med 2022.

I et marked i endring er vi veldig fornøyde med å styrke vår markedsposisjon. Vi opplever fantastisk kundevekst som følge av flere viktige grep fra våre kjeder, og butikkene fremstår som tilpasningsdyktige når våre kunder opplever at alt koster mer.

Det gir oss fortsatt gode forutsetninger for langsiktig god utvikling av alle våre virksomheter, sier konsernsjef Runar Hollevik i en pressemelding.

Norges største kjede

Hollevik konstaterer også at 2023 ble et utfordrende år for varehandelen i Norge, med høy kostnadsvekst i samfunnet og redusert kjøpekraft for kundene.

I et år med fortsatt høy kostnadsvekst og hard priskonkurranse, som legger press på marginene, så er det avgjørende å jobbe med å få kontroll på kostnadsveksten, sier Hollevik og fortsetter:

God kostnadskontroll i alle våre virksomheter gjør at vi kan konkurrere hardt i et marked med sterk konkurranse. Betydelige investeringer over flere år gir resultater og bidrar til en mer effektiv drift og lavere kostnader i hele vår del av verdikjeden.

Blant konsernets kjeder var det lavpriskjeden Kiwi som hadde den sterkeste veksten i fjor. Ved utgangen av året var Kiwi Norges største kjede, med over 700 butikker, og for første gang passerte lavpriskjeden milepælen 50 milliarder kroner i omsetning.

For dagligvarekjeden Meny, som i høst kunngjorde en større satsing på netthandel med et sentralisert plukklager, går det derimot fortsatt tungt.

For utvalgsbutikkene Meny og Spar ble året krevende, men det er positivt å se at satsingen på lokale matskatter, netthandel og nyåpning av butikker blir tatt godt imot av kundene.

LES OGSÅ: Meny stepper opp satsingen på netthandel med dark store i Oslo

Del artikkel: