Clas Ohlson deler onsdag morgen resultatene fra sitt andre kvartal, hvilket løper fra 1. august til 31. oktober. I perioden øker kjeden salget med 9 prosent til 2,4 milliarder svenske kroner.
I tillegg til tidligere uttalte satsinger på fysiske butikker, kan kjeden vise til en sterk vekst i nettbutikken. I andre kvartal øker salget på nett med 15 prosent. Clas Ohlsons netthandel leverer dermed en omsetning på 297 millioner svenske kroner i perioden.
I et usikkert miljø er det viktigere enn noensinne å holde fokus på det vi selv kan gjøre noe med, hvilket selskapet har lykkes med på imponerende vis. Med et relevant sortiment, riktige priser og et stort engasjement for å hjelpe våre kunder på best mulig måte i samtlige salgskanaler, nådde vi en organisk salgsøkning på 10 prosent i årets andre kvartal, kommenterer Kristofer Tonström, administrerende direktør i Clas Ohlson.
LES OGSÅ: Nok en butikkåpning for Clas Ohlson: "Har vært etterlengtet"
Skyter fart
Han forteller videre at man har lykkes med å forbedre lønnsomheten sammenlignet med forrige år. Resultatet etter skatt viser en dobling sammenlignet med samme periode i fjor, og fra 69 til 173 millioner kroner i andre kvartal.
Nettbutikken vokste med 15 prosent i løpet av andre kvartal. Vi har lansert mange produktnyheter eksklusivt i vår netthandel og vi fortsetter å finjustere logistikken for å kunne håndtere større volumer og økte krav på raske leveranser, sier Tonström.
Dessuten skal julehandelen ha startet bra, med en organisk økning på 7 prosent i novembersalget sammenlignet med fjoråret. De nyligste butikkåpningene har ei heller gått ubemerket forbi – og interessen skal være stor.
Når vi den 9. november åpnet på Kungsholmen i Stockholm og Notodden i Norge var køene lange og den innledende salgsutviklingen lover godt, sier Clas Ohlson-sjefen.
LES OGSÅ: Grønt lys for Clas Ohlson – kjøper e-handler for en halv milliard