ANNONSE

Uke 22: Norsk netthandel øker – men det gjør også Temu

Vi oppsummerer ukas viktigste e-handelsnyheter, fra inn- og utland.
Linn Adine Andersen

Ukesoppsummeringene går ut hver fredag til våre kjære medlemmer.

Denne uken har det skjedd mye her hjemme i Norge på nyhetsfronten. Vi har rapportert om en rekke nysatsinger i form av både butikkåpninger og nye samarbeid.

Dessuten lanserte Handelshøyskolen BI resultatene av Norsk Bærekraftbarometer 2024. Her forteller forbrukerne hvilke bedrifter de mener er best på økonomisk, miljømessig og sosial bærekraft. På topp 10, på tvers av bransjene, er det kun markedsplassen Finn.no som representerer retailbransjen med en total femteplass. I bransjekategoriene har vi imidlertid en rekke nettbutikker og omniaktører på topplasseringene. Du kan se resultatene her.

Clas Ohlson, Kid Interiør og Kappahl annonserte denne uken at de vil etablere flere butikker. Clas Ohlson åpner sin tredje butikk i Drammen, Kid Interiør åpner en av sine største butikker i landet – som rommer hele deres møbelkolleksjon og konseptet Kid Extended, og Kappahl fortsetter satsingen på Newbie-butikker hvor de hovedsakelig selger klær til baby og barn.

Andre satsinger vi har rapportert om denne uka:

Den nye nettbutikken Bodymarkers skal selge testkit som lar kundene måle biomarkører i blodet og få innsikt i egen helsestatus.

Kjell & Company inngår samarbeid med Mentech for reparasjon av mobiler og lignende.

Wolt utvider sitt samarbeid med Kondomeriet og inkluderer et utvalg fra deres sortiment i Wolt Market.

Andre nyheter verdt å merke seg fra denne uka er at netthandelen i Norge økte med 36 prosent i 2023. Det viser Nets Ehandelsrapport Norge 2023. Postnord har også forsket litt i løpet av fjoråret. For første gang på fem år lanserte de denne fredagen sin rapport, E-commere in the Nordics, hvor det også konstateres at netthandelen er på vei opp igjen. Her finner dere dessuten mye god statistikk på hvordan nordmenn handler, hvor og ikke minst hva de kjøper. Dessverre viser også denne rapporten at stadig flere kjøp gjøres i utlandet – hvilket poengterer hvor viktig det er for norske butikker å spille på sin lokale unikhet, noe du kan få flere tips om i denne guiden.

Ikea vil bygge et nytt varehus på Furuset i Oslo, på 65 000 kvadratmeter, for å samle alle tjenester og lager under ett tak. Plan- og bygningsetaten i Oslo kommune svarte nei på denne søknaden. Henning Eriksen, som har styrt Møbelringen i nærmere åtte år, forlater butikkjeden etter uenigheter med styret – delvis vedrørende Møbelringens fremtid innen netthandel og som en omnikanalaktør.

Ønsker du deg en spesifikk guide?

Vi benytter også sjansen til å holde dere oppdatert på guidene våre. I løpet av sommeren vil publiseringstakten på guider gå noe ned – men vi jobber hele tiden med nytt materiale og tar gjerne imot innspill. Har for eksempel du og din nettbutikk en konkret utfordring som dere sliter med å finne en løsning på? Tips oss gjerne, så skal vi gjøre det vi kan for å hjelpe og utforme materiale som også kan guide andre nettbutikker i riktig retning.

Denne uken har vi heller fokusert på å oppsummere vårens KI-satsinger, et tema som er på alles lepper og som vi mest sannsynlig vil fortsette å høre mer av fremover. Oversikten finner du her.

Nedenfor finner du de nyhetene som er mest leste av bransjen denne uka. Riktig god helg!

Alt godt,

Linn Adine Andersen

Sjefredaktør i Netthandel

Ukas mest leste nyheter: 

Del artikkel: