ANNONSE

Her er årets KI-satsinger – disse nettbutikkene investerer i kunstig intelligens

Foto: Istock
Halvparten av nordiske e-handlere eksperimenterer med KI – og hos 2 av 10 er dette høyeste prioritet.
Linn Adine Andersen

Kunstig intelligens (KI) er intet nytt. Teknologien har eksistert i flere tiår, men siden lanseringen av OpenAIs ChatGPT mot slutten av 2022 har det nærmest gått sport i å annonsere KI-satsinger på globalt nivå.

Alle skal teste og implementere generativ kunstig intelligens – og mange vil at deres satsinger skal nå bredt ut.

Vi har gjort et overblikk og samlet vårens KI-satsinger i denne oppsummeringen. Men la oss først se på litt statistikk.

Ifølge Epinovas rapport Digital Handel 2024 er det kun i underkant av en tredjedel av norske nettbutikker som prioriterer videreutvikling av digital kompetanse. Dette er ned 43 prosent sammenlignet med året før.

Samtidig svarer 19 prosent av de spurte i samme undersøkelse at KI som arbeidsområde har høyest prioritet hos virksomheten det kommende året.

Marketing automation, eksperimentering og KI er blant de stigende trendene – selv om det er få som har en tydelig satsing, skriver Epinova i rapporten.

LES OGSÅ: De har lagt norske nettbutikker under lupen – slik investerer nettbutikkene

"Et grenseskille"

Videre leser vi at 40 prosent av norske nettbutikker ikke har tilgang på kompetanse innen fagfeltet kunstig intelligens. Rundt 25 prosent skal ha tilgang på ekstern kompetanse, mens de resterende 35 prosentene har tilgang på intern kompetanse.

Hvor viktig er det at nettbutikker investerer i KI-kompetanse?

Ifølge Patrick Hedelin, medgründer i Eequity, vil bruken av KI bli et grenseskille blant netthandelsselskaper. Dette uttalte han mot slutten av fjoråret i forbindelse med nyheten om at risikokapitalfondet hentet to milliarder svenske kroner som skal investeres i teknologi og retail – med fokus på KI.

Også Salesforce har gjennomført en undersøkelse som viser at 9 av 10 opplever store tidsbesparelser ved bruk av KI i kundeservice. Mindre tid til å chatte med kunder og mer tid til å optimalisere nettbutikken, altså. Det er vel noe som frister for de aller fleste nettbutikkeiere?

Epinova skriver i sin rapport at KI er perfekt til å effektivisere tidkrevende prosesser. Produktbeskrivelser, -bilder og -informasjon kan genereres på et blunk.

I denne guiden viser netthandelseksperten Thomas Moen en rekke flere eksempler på hvordan du kan bruke ChatGPT-prompts og andre verktøy for å enkelt kunne skape unike e-postkampanjer, virtuelle fotoshoots og innholdsplaner – for å nevne noe.

For å holde tritt med den teknologiske utviklingen og forbedre konkurranseevnen, er det avgjørende for nettbutikkeiere å omfavne disse KI-drevne innovasjonene og implementere dem i sin virksomhet, skriver Moen.

Dette er vårens KI-satsinger

Så. Hvilke nordiske e-handlere er blant de 50 prosentene som ifølge Salesforce eksperimenterer med KI?

Det får du svaret på her:

Hos vår svenske søsteravis Ehandel.se kan du dessuten lese om Boozt som benytter seg av et egenutviklet KI-verktøy for å redusere reklamasjoner, hvordan den svenske nettbutikken Stronger har teamet opp med startupen Sizekick som bruker KI for å redusere størrelses-relaterte returer, om Amazons nye KI-assistent Rufus, og Ikeas shoppingassistent som bygger på ChatGPT.

Satser du, eller e-handlere du kjenner til, på nye KI-løsninger? Og har du lyst til å fortelle om det? Hør gjerne fra deg til tips@netthandel.no.

Del artikkel: