ANNONSE

Uke 8: Ehandels-uka kort og godt: Ferske satsinger fra landets kriker og kroker

XXL, Netonnet og Dale of Norway delte alle nyheter om ferske satsinger denne uka.
Linn Adine Andersen

Ukesoppsummeringene går ut hver fredag til våre kjære medlemmer.

Vi oppsummerer uka som har gått, så slipper du å være redd for at du har gått glipp av siste nytt i e-handelsverden før du tar helg. Denne uken kan best oppsummeres som en godispose med godt og blandet – for her er det mye å plukke av.

Både Netonnet, XXL og Dale of Norway kunne dele hver sine nye satsinger. 

Netonnet har nemlig bestemt seg for at det dags for å lansere deres samarbeid med det norske fintech-selskapet Two også i Norge. Betalingstjenesten, som retter seg mot bedriftskunder og muliggjør fakturakjøp både online og i fysiske butikker, har falt i smak hos brukerne i Sverige – så gjenstår det å se om det samme oppnås i Norge.

XXL på sin side satser på sykkelreparasjoner. Det skal de gjøre i form av et samarbeid med det norske tech-selskapet Bikefolder, som blant annet har profilene Alexander Kristoff og Dag-Otto Lauritzen på eiersiden. Deres digitale løsning, et slags vognkort for sykler, skal sørge for at kundens sykkel er forsikret og at alle servicer blir fulgt opp. Løsningen skal rulles ut til XXL-butikker i Norge og senere vil resten av Norden følge.

Dale of Norways satsing skjer i form av en utvidelse av antall fysiske butikker. De skal nemlig i løpet av året doble antallet butikker i Norge.

Fra netthandels-huben Sandefjord melder Dressmykid om nye rekordresultater. De økte fra 38 millioner i omsetning i 2022, til 47 millioner i 2023. Nettbutikken er også kåret til Gasellebedrift for tredje året på rad.

Eric Sandtrø, som steppet inn i konsernledelsen i Outnordic etter at Harald Ennen i fjor valgte å trekke seg, meldte torsdag at også hans tid som konsernsjef er forbi. Etter påske tar Erlend Futsæter over som interim konsernsjef, og Sandtrø konstaterer at Outnordic-konsernet er godt rustet med en unik posisjon i det nordiske outdoor-markedet.

Andre godbiter fra uka er Villoids samarbeid med Youtube, det norske droneselskapet Aviants satsing med droneleveringer via Kyte, og Wolts stadig større satsing på detaljhandel.

Ukens guider

I uke 8 utvider vi guide-biblioteket med nok en del av Martin Granbergs artikkelserie, Produksjon og import. Denne gangen handler det om hvordan man sikrer gode prøver, gjerne fra flere fabrikker, før man setter i gang selve produksjonen. Vi har også pratet med e-handelseksperten Filip Broman som forteller hvordan man sikrer en vellykket ekspansjon av nettbutikken til nye land.

Vi runder som vanlig av med å liste opp de sakene som er blitt best lest av bransjen denne uka. Vi håper dere har hatt en like fin e-handelsuke som oss – og ønsker dere en riktig god helg!

Alt godt,

Linn Adine Andersen

Sjefredaktør i Netthandel

Ukas mest leste nyheter: 

Gjeldstynget nettbutikk konkurs: Skylder over 15 millioner

XXL i nytt samarbeid - skal revolusjonere bransjen: "En løsning som ingen andre har"

Bytter ut 40 år gammelt system: “Blir navet i ordreprosessen vår”

Del artikkel: