Et dundrende underskudd for Oda-konsernet – slik rapporterte E24 om dagligvarekjempen på nett og deres resultater for 2022 før helgen.
Oda Group Holding skal ha landet et resultat før skatt på -1,14 milliarder kroner i 2022. Samtidig økte omsetningen nærmere 20 prosent til 2,93 milliarder kroner. Økte kostnader, mislykkede utenlandssatsinger skal være årsaker til milliardunderskuddet.
Oda-sjef Karl Munthe-Kaas påpeker overfor avisen at 2022 til tross for underskuddet ikke var et kritisk dårlig år.
Den største delen av veksten er det Oda Norge som står for, og den er faktisk unik i europeisk sammenheng, skriver han til avisen.
Han viser til omsetningsveksten på 462 millioner kroner. Hva gjelder underskuddet forteller han at det koster å være lavprisaktør, samt å etablere seg i de nye lagrene på Lier. Her har dog konsernet begynt å se resultater – effektiviteten øker.
Det øvrige tapet er i sin helhet knyttet til utenlandssatsing og plattformutvikling. I Finland og Tyskland har vi nå endret strategi. Vi har faset ut matbutikken på nett i disse landene og fremover vil vi satse på å levere logistikk- og distribusjonstjenester (LaaS) for dagligvareaktører, sier Munthe-Kaas.
LES OGSÅ: Oda faser ut i Finland – "Omsetningen ikke tilstrekkelig"
LES OGSÅ: Oda snur – legger den tyske matleveringstjenesten død