54-åringen Caldeira er født og oppvokst i Portugal, men har mesteparten av sin retail-erfaring fra Danmark. Han bet seg merke i at nordmenns tankegang hva gjelder forretninger er noe annerledes enn danskenes.
Det var én bestemt ting som holdt meg engasjert, eller tiltrukket, den norske tankegangen. Det har å gjøre med familiestrukturen, måten studenter blir undervist på og utdanningssystemet som forbereder den unge generasjonen. Gen Z’s. Morten, og mange som Morten, har lært å forstå hvordan man håndterer penger, forholder seg til penger, hvordan man etablerer en bedrift, og det å være forretningsorientert, innleder Caldeira, før han fortsetter:
Derfor er aldersforskjellen vår 30 år. Jeg overbeviste styret om å ta inn en Gen Z, og så langt er vi veldig fornøyde. Morten har brakt inn alle aspekter av en positiv mentalitet, i tillegg til at han kjenner det norske miljøet. For oss var dette ekstremt viktig. Resultatet vil dere se i løpet av noen få dager.
"Eliminerer arbeidsmengden"
Vi kan altså forvente at generasjon Z' væremåte vil gjenspeiles i det ferdige produktet. Det betyr at kjøpene som gjøres gjennom Botag kan forventes å skje kjapt, enkelt – og med superrask levering.
La oss ta en nærmere titt på hvordan Botag fungerer. Caldeira forteller at Botag søker å løse problemet til fysiske butikker som i mange tilfeller, særlig tydelig under pandemien, står i fare for å tape markedsandeler til de større nettbutikkene og markedsplassene.
Vi hjelper fysiske butikker å spille på samme nivå som de store online aktørene fordi vi tillater dem å selge mye mer via vår plattform. Botag er en teknologi som eliminerer den arbeidsmengden som følger med å drive en netthandelsplattform. Vi bringer de fysiske butikkene tilbake til frontlinjen, sier Gilje.
Du trenger ikke gå til et hvilket som helst .com eller .no for å starte kjøpsreisen. Den starter hvor enn forbrukeren er gjennom et bilde drevet med Botag-teknologien, og leder til en to-stegs-checkout fra hvor som helst. Om man er på busstoppet, online eller offline – samme kjøpsopplevelse lar deg handle fra hvilken som helst fysisk butikk, legger Caldeira til.
Lokasjonsbasert algoritme
Etter lange samtaler på LinkedIn møttes Caldeira og Gilje i Oslo hvor de jobbet sammen i fire måneder. Deretter fortsatte arbeidet på en øy utenfor Madeira, i Portugal. Her tilbragte de et halvt år og utviklet plattformen.
Denne juniuken er Botag Norge AS klare for å lansere resultatet av arbeidet. Som et av deres første partnerskap har de fått med Gant på laget. Målet er å inkludere så mange merkevarer som mulig.
Et brand eller en retailer kan på noen få sekunder lage et Botag-drevet bilde som kan publiseres hvor som helst, og som leder til en to-stegs-checkout. Disse kan publiseres i nyhetsbrev, på Instagram eller andre sosiale medier. Og Google. Det samme bildet kan for eksempel brukes i kampanjer i den fysiske verdenen, på et busstopp, da med en QR-kode som leder til samme checkout, forklarer Gilje.
Når man klikker på bildet, la oss si av noen modeller som viser en ny sommerkolleksjon, kan man klikke på det produktet man vil ha. Da åpner den såkalte "Botaggen" seg.

Videre viser Botag enten den raskeste eller billigste måten å få det valgte produktet hjem, avhengig av hva forbrukeren selv ønsker. Deretter får man informasjon om de tre fraktalternativene: å hente i butikk, levering med Wolt eller hjemlevering med post.
Algoritmen vår er basert på lokasjonen til brukeren. Hva er det raskeste alternativet for meg akkurat her jeg står nå? Vi viser totalpris for produkt og levering, så det er heller ingen overraskelser ved betaling, en faktor som skremmer vekk mange kunder. Åtte av ti forlater faktisk handlekurven fordi de blir overrasket over den totale summen når frakten er lagt til. Har jeg lagt inn betalingsinfo er det bare étt klikk som skal til for å plassere ordren.
Har man ikke lagt inn betalingsinfo fra før av, registrerer forbrukeren kontaktinfo samt kortdetaljer i steg nummer to i checkout.
LES OGSÅ: Betydelig vekst for retailere som etablerer nettbutikk – apper følger også tett etter
Splittede ordre – én betaling
Videre understreker duoen hvor rask kjøpsopplevelsen faktisk er.
Kundene kan handle fra ulike butikker, merkevarer og velge ulike fraktalternativer i ett kjøp, med én kvittering. Dette til forskjell fra tradisjonelle nettbutikker, som gjerne har mange steg, og hvor kundene forsvinner på veien mot kassa.
For å muliggjøre dette har Botag teamet opp Stripe. Om kort tid vil dessuten den norske betalingsaktøren Dintero og deres løsninger integreres i Botag.
LES OGSÅ: Motegigantens nye nettbutikk gjør suksess – med Dintero i kassa
KI-assistent lanseres i høst
Videre har Caldeira og Gilje store planer. I høst planlegges lanseringen av KI-assistenten HeyBo, og neste år en markedsplass hvor brukerne kan videreselge produkter kjøpt via plattformen – med integrert blokkjedeteknologi som viser hele produktets reise så langt.
HeyBo er vår KI-assistent som lærer kundenes handlevaner å kjenne. Hva er dine favorittfarger, størrelser? Hvilke merkevarer handler du mest og hvordan liker du å få varene dine levert hjem? Man kan også snakke med assistenten, og for eksempel spørre om det finnes butikker i nærheten som har de nye Gant-buksene som ble lansert for to uker siden, forklarer Caldeira.
Kun fantasien setter grenser, ifølge duoen. Venner kan knytte kontakt via plattformen og ta med hverandres kjøp på veien til en fest, for eksempel. Eller man kan legge inn ønsker, et spesifikt produkt, og KI-asstistenten sier ifra om du nærmer deg en fysisk butikk som har det produktet du ønsker – og spør om du vil kjøpe det mens du er i nærheten.
En annen ting man kan gjøre er å laste opp et bilde og fortelle HeyBo at man elsker den røde genseren vennen min har på, for eksempel. HeyBo leser bilde og identifiserer potensielle merkevarer som fører denne genseren, og finnes den på plattformen, så spør den om man vil kjøpe den og fullfører kjøpet for deg, legger han til.
"Vil sitte på all data"
Botag er som nevnt et norsk selskap, med et nederlandsk morselskap. Men idéen er å skape en global plattform.
Selskapet har hentet penger til utvikling fra en del relevante investorer, deriblant Trond Riiber Knudsen ved TRK Group, Magnus Meisal og Frode Øvrevik. Nå har Botag Norge AS åpnet en større go-to-market-runde og er allerede i kontakt med interesserte investorer, ifølge Caldeira og Gilje.
Allerede ved lansering i Norge kan eksempelvis turister, som befinner seg et annet sted i verden, sjekke ut utvalget i en lokal butikk i Norge og kjøpe det slik at det står klart for henting i butikk den uka de skal på ferie i Norge.
Når Botag lanserer i utlandet, som er planlagt allerede neste år, kan nordmenn gjøre det samme. Først planlagt er lansering i Danmark og Sverige, deretter vil Finland og Europa følge kort tid etter.
Det underliggende i hele selskapet er å støtte de fysiske butikkene. Caldeira viser til hvordan merkevarer kan selge ut kolleksjoner som ikke enda er lansert. Også ordre fra butikker til merkevarer er nemlig integrert i plattformen.
Et hvilket som helst merke kan publisere bilder av fremtidige kolleksjoner, som man kan forhåndsbestille og som kundene deres igjen kan forhåndskjøpe. Butikker kan altså ha rekorddager uten å ha én eneste person i butikken.
Mulighetene er endeløse. Vi vil sitte på all data fra merkevarene, butikkene, og forbrukerne som oppgir hvor de er og hva de liker, runder Caldeira av.