Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Virkes Handelsrapport: Her er lønnsomhetsvinnerne 2022

Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Kjennetegnet er en sømløs omnikanal.

ANNONSE

I dag vil Virke presentere sin årlige handelsrapport, hvor norsk detaljhandel er lagt under lupen, på konferansen Virke Arena.

Bernt G. Apeland, administrerende direktør i Virke, røper noen detaljer fra rapporten torsdag morgen. Blant annet er fjorårets mest lønnsomme handelsaktører trukket frem.

Klokkeforhandleren Urmaker Bjerke kan vise til den mest lønnsomme veksten gjennom året 2022. Tett inntil følger Kid Interiør samt motehuset Voice.

Et kjennetegn ved aktørene som har best lønnsomhet er at de er til stede både på nett, og i fysisk butikk. Under pandemien økte netthandelen kraftig og har forblitt høy.  Mange undersøker varen på nett før de handler, uavhengig av om kjøpet gjennomføres i fysisk butikk eller på nett.

Fortsatt foretrekker de fleste å handle i fysisk butikk. Derfor er samspillet mellom butikk og nett blitt viktigere, sier Apeland i en pressemelding.

Ser man over bransjene er det dyrebutikkene som skilte med sterkest vekst gjennom fjoråret. De vinner altså foran butikker med bredt vareutvalg og urmakere. Den kraftigste veksten skyldes kjedene Musti og PetXL.

Et kjennetegn på lønnsomhetsvinnerne er at de har kontroll på egen verdikjede. Det bidrar til bedre kostnadskontroll og effektivitet. Det kan også gjøre det enklere å drive bærekraftig, sier Apeland.

Bekymret

Til tross for at handelsrapporten viser en liten vekst for handelsnæringen i 2022 er Apeland bekymret over den svake lønnsomhetsutviklingen hos virksomhetene over tid. Virke forventer et tøffere 2023 enn 2022, men kanskje viktigst: en bedring etter sommeren 2024.

Politikerne bør følge situasjonen i handelen nøye. Året vi er inne i har vært vanskelig for mange, med lav etterspørsel, dyrtid og lav kronekurs. I likhet med andre sektorer har handelen behov for en målrettet politikk for å oppleve vekst. Hvordan man kan tilrettelegge for en vellykket handelsnæring bør diskuteres oftere i årene fremover, avslutter Apeland.

Del artikkel: