ANNONSE

Zalando: Norden er en nøkkelkomponent – "Har absolutt ikke nådd toppen"

Fabio Baum, direktør for Norden og Benelux-regionen hos Zalando. // Foto: Zalando
Mener investeringer gjort de seneste årene nå er klare for å konvertere.
Linn Adine Andersen

Hvordan går det med Zalando, lurer du på? Jo, det har vi forsøkt å finne ut av.

Motegiganten, som forrige uke presenterte en – hva skal vi si, helt okei resultatrapport? – har en sterk kjærlighet for nettopp det nordiske markedet og ikke minst troen på akkurat forbrukerne og merkevarene i Norden kan bidra til videre vekst.

Forrige uke rapporterte selskapet en inntekt på 10,1 milliarder euro i 2023. En totalinntekt noe ned fra årene før, men også Zalandos tredje år på rad hvor inntektene står nærmest stille.

I 2021 og 2022 landet inntektene deres på henholdsvis 10,354 og 10,344 milliarder euro.

Imidlertid viste fjoråret et lysglimt i form av et økt driftsresultat (ebit). Fra 185 millioner euro i 2022 vokste nemlig dette til 350 millioner i 2023. Og ifølge giganten skal de fortsette å vokse lønnsomt, jevnt og trutt, i årene som kommer.

LES OGSÅ: Stabilt fjorår – men nå skal Zalando vende til vekst: Åpner opp for tredjeparter

Vi har tatt en prat med Fabio Baum, direktør for Norden og Benelux-regionen hos Zalando. Han har jobbet for Zalando i fire år, men først i fjor fikk han ansvaret for Norden, Belgia, Nederland og Luxemburg.

Til Netthandel forteller han om hvordan Zalando ser en tosidig mulighetsreise ved å være til stede i de nordiske landene.

Men først kommenterer han 2023-tallene, som han selv mener maler et bilde av den reisen Zalando nå skal ta fatt på de neste årene.

Vi nærmest doblet ebit-resultatet fra 2022, hvilket er et klart signal om at vi klarer å levere den veksten vi ønsker i et vanskelig og dempet marked for mote og livsstil. Det som er viktig er at vi klarer å fortsette å vokse også i år, sier Baum til Netthandel.

"Satt en tydelig retning"

Zalando har et ønske om en beskjeden, men stødig vekst, på mellom 0 til 5 prosent i 2023. Samtidig skal driftsresultatet forbedres. Veksttakten vil økes år for år.

Frem mot 2028 skal vi  i omsetning og GMV sikre en sammensatt årlig vekstrate på mellom 5 til 10 prosent. Det betyr at våre forventninger om vekst vil akselerere i årene som kommer, sier Baum, før han fortsetter:

Vi har satt en tydelig retning for veien videre, og neste naturlige del av evolusjonen er at vi ser på oss selv som et økosystem for mote og livsstil – også forbi retail-delen av det hele. Vi skal fungere som et støtteapparat for våre B2B-partnere og åpne opp nye muligheter for merkevarer og partnere på tvers av hele Europa.

Logg inn for å fortsette lesingen

Få tilgang til alt innhold - bli Netthandel Pluss medlem!

Del artikkel: