Knappe tre måneder etter at Vipps meddelte at man ville teste annonsering i app på jakt etter nye inntektsmuligheter, rapporterer Wolt om nøyaktig det samme.
Med mulighet til å nå flere hundre tusen nordmenn via appen skal man altså satse på målrettede annonser. Dette vil, ifølge Wolt Norges kommersielle sjef, Terje Forbord, bli et vendepunkt.
Appen er vår aller viktigste real-estate, det er vårt vindu ut mot kundene. Pilotene som er gjennomført i andre land viser at annonsene konverterer veldig bra. Uten å gå i for mange detaljer er konverteringsraten i alle markedene vi har testet veldig god, noe som iallfall sier meg at algoritmene fungerer, sier Forbord i en pressemelding torsdag.
I et par måneder har Wolt kjørt piloter i flere mindre europeiske markeder. Basert på de gode erfaringene man har gjort så langt velger man altså også å introdusere dette tilbudet for annonsører i Norge. I sommer skal et par norske annonsører ha testet produktet – med suksess.
Dette er noe som vil gavne alle i vårt økosystem. Kundene opplever annonsene som relevante, våre restaurant- og retailpartnere ser at de får økt salg, og budpartnerne får flere oppdrag. Det er en win-win for alle – en skikkelig game-changer, sier Forbord.
Betaler kun for faktiske salg
Likt som hos Google kan restauranter og butikker som selger gjennom Wolts app tjene på ekstra synlighet rundt kampanjer og nylanseringer.
Wolt kjører imidlertid på med løsningen "no-cure-no-pay".
Eksisterende partnere betaler ikke for visninger eller klikk, men faktiske salg. Partneren betaler heller ikke for vanlige organiske anbefalinger. Om for eksempel kunden pleier å kjøpe burger, og algoritmen viser kunden burgere, er det ingen ekstra kostnad. Men, hvis en person som aldri har bestilt burger plutselig bestiller en burger via en sponsored ad så tar vi betalt for konverteringen, forklarer Forbord.
Annonsene rettet mot kundene skal være tilpasset basert på lokasjon, tidligere interaksjon og kjøpshistorikk i appen.
I Wolt er vi helt avhengige av at vi tar personvern og sikker håndtering av kundedata på største alvor, og vi setter vår ære i å bygge tillit gjennom åpenhet. Selv om vi bare bruker begrensede data for personalisering, har vi tatt skritt for å sikre at folk vet nøyaktig hva som endres med personlig tilpasset annonsering, sier Forbord.
LES OGSÅ: Wolt utvider dagligvaresatsing i Norge: "Endelig"