Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Emballasjeutfordrer sikret viktig avtale: ”Ekstremt enkelt konsept”

Thomas Fugl, CCO i Re-Zip, her sammen med Bo Bach Boddum CEO i Re-Zip.
Foto: Re-Zip
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"Vi går etter verdensmarkedet".

ANNONSE

Den danske emballasjeprodusenten Re-Zip er knapt fem år gammel, men allerede å finne i over 150 danske nettbutikker. Nå har de landet et internasjonalt anbud som sikrer ytterligere utvidelse i det europeiske markedet.

Det er det østerrikske postvesenet som hat valgt Re-Zip som ny totalleverandør av sirkulær emballasje. Avtalen løper i tre år og skal omfatte inntil en halv milliard pakker årlig. Den samme avtalen vant norske Packoorang for noen år tilbake.

På lik linje med Packoorang produserer Re-Zip emballasje som kan gjenbrukes flere ganger. Selskapet skal dessuten stå for resten av konseptet, inkludert teknologien som styrer prosessen fra lager til nettbutikk, til kunde og deretter tilbake til Østerrikske Post via postkasser og -kontorer. Etter mottatt emballasje renses den for så å benyttes enda en gang.

Østerrikske Post har store forventninger til Re-Zip. Med vitenskapelig støtte gjennomførte vi i fjor en pilottest på deres gjenbruksemballasje, som viste at poseemballasjen kan gjenbrukes inntil 30 ganger. Det er på bakgrunn av dette at vi valgte virksomheten som pålitelig partner for emballasjen og IT-systemet, og det er et viktig skritt i den grønne omstillingen, sier Marc Sarmiento, Head of Research & Innovation hos Österreichische Post, i en pressemelding.

LES OGSÅ: Norske Packoorang er live i nytt land: "Vil bli verdensledende"

En "no-brainer"

I pilottesten kom det frem at når en Re-Zip kasseemballasje ble gjenbrukt 10 ganger, oppnår man en reduksjon av CO2 på mer enn 80 prosent sammenlignet med pappesker som brukes én gang. Det kan gi ringer i vannet når det i Østerrike ble sendt 181 millioner pakker i løpet av 2022 – 433 millioner pakker om man inkluderer deres internasjonale konserner.

Det er dog logistikken bak den sirkulære emballasjen som gjorde at det endelige valget falt på Re-Zip. Sarmiento påpeker at nettopp systemet bak løsningen er en stor fordel for dem.

Det er helt klart IT-delen som tar opp det meste av avtalen med Österreichische Post, og som allerede er implementert hos dem. Det er utvilsomt vår største avtale til dags dato, og vi er stolte over å bli valgt fra et så stort tilbud. Østerrikske Post er en klar pioner innen postselskaper i verden, og jeg håper mange nå vil følge dem. Samtidig viser avtalen hvor langt vi har kommet på kort tid i vår utrulling av sirkulær emballasje i Europa, sier Thomas Fugl, CCO i RE-ZIP.

Fra før av har Re-Zip avtaler i Polen, England og Belgia. I skrivende stund utarbeides imidlertid avtaler i Nederland, Tyskland og Frankrike. Men, går alt etter planen vil Re-Zip-gründerne også skilte med virksomhet i USA, Australia og Japan med tiden.

Vi går etter verdensmarkedet. Vi vil etablere digitale så vel som fysiske "motorveier" for sirkulær emballasje i samarbeid med partnere som Østerrikske Post og dermed sikre at bruken av engangsemballasje i e-handelen reduseres markant i de kommende årene. Det høres kanskje ambisiøst ut, men vi har skapt et konsept som er ekstremt enkelt for både nettbutikker, distributører og forbrukere, som er billig og sparer store mengder CO2. Så, det er egentlig en no-brainer, avslutter Fugl.

Del artikkel: