Det er ikke bare XXL som melder om imponerende butikkåpninger i et vanskelig marked om dagen. Klokken syv i dag tidlig åpnet nemlig Power dørene til sitt nye varehus på Vestby som rommer nærmere 3000 kvadratmeter inkludert en outlet-avdeling.
Inn dørene ble en flere hundre meter lang kø sluset – og kundene klarte å spandere hele 10 millioner kroner før klokka slo tolv.
10 millioner omsatt før lunsj er helt vanvittig, sier Anders Nilsen, administrerende direktør i Power Norge, i en pressemelding torsdag formiddag.
Køen startet allerede i går kveld da de første kundene møtte opp for å overnatte i bilene sine. De skulle sikre seg de beste tilbudene når butikken åpnet, og totalt ventet over tusen kunder i regnet for å fylle handlekurvene og sannsynlig sjekke av noen julegaver fra lista hos Power Vestby.
Dette overgår all forventing. Vi regnet med at det ville stå et par hundre kunder i kø, men vi hadde ikke regnet med dette. Sist vi så slike folkemengder var da Power ble lansert. Det er her man kommer til å finne kjedens laveste priser på elektronikk. Produkter med mindre kosmetiske skader, eller skader på emballasje, må vi selge ut til sterkt redusert pris, og de vil havne på Outlet.
Denne delen har vi regnet med at kom til å trekke mange kunder, og den spådommen ble til de grader innfridd, sier han.
LES OGSÅ: Derfor etablerer bransjen seg i Vestby: "Ideell plassering"
"Vanvittig trykk"
Ferskt i Powers minne ligger deres vellykkede lanseringsfest i Sverige. Også her ble det omsatt for titalls millioner kroner før lunsj.
LES OGSÅ: Pangstart for Power: Omsatte for 30 millioner kroner før lunsj
Kundene til stede i dag skal ha fortalt at de ikke har sett lignende tilstander i kommunen siden Vestby Outlet åpnet i 2012. Kundene som må vente utenfor før de slipper inn har blitt servert over 1000 pølser, 3000 boller og intet mindre enn 150 liter kaffe.
Vi ligger an til å nå omsetningsmålet vårt før lunsj. Det er et helt vanvittig trykk, og det ser ikke ut til å roe seg med det første. Normalt får vi en dipp i antall besøkende rundt lunsj før det tar seg opp igjen gjennom ettermiddagen, men i dag er det en jevn strøm av kunder hele dagen. Vi har hundre ekstra ansatte på jobb som hjelper til for å håndtere det største trykket, sier Nilsen.
Det er vanskelig å balansere som retailer i dag. Kundene har mindre å rutte med og man må tilpasse seg en strammere forbrukerøkonomi.
Men det samme gjelder i mange tilfeller handelsaktørene som håndterer økte kostnader samtidig som man vil gi kundene sine de beste tilbudene. Et eksempel på hvordan Power håndterer dette er deres outlet-avdeling, ifølge Power-sjefen.
Folk er ute etter gode tilbud nå, dette er en perfekt timing for et slikt konsept, runder Nilsen av.