Oslo Design Fair er en tradisjonsrik aktør med mål om å bidra til at Norges hovedstad blir en attraktiv designdestinasjon. Gjennom messen Oslo Design Fair, som arrangeres hvert år i januar og august, samles handelsaktører innen design- og interiørbransjen.
Nå deler aktøren sine beste tips for hvordan man lykkes med den fysiske butikken. Ikke overraskende er et av tipsene å etablere seg på nett – et utvilsomt hjelpsomt hvis fordeler ble spesielt tydelige under pandemien.
I en tid preget av økonomisk usikkerhet og raske endringer, er det essensielt at butikkeiere i interiør- og livsstilsbransjen forbereder seg på en ny måte å tenke og drive virksomheten sin på. Oslo Design Fair magasinet har intervjuet flere butikkeiere de siste årene og følger nøye med på utviklingen og ønsker å ha fokus på denne tematikken under messen i januar, skriver Oslo Design Fair på sine nettsider.
Om man er butikkeier innen interiørbransjen eller ei – handelsaktører har alle til felles at forbrukernes kundereise er i konstant endring.
LES OGSÅ: Statistikken taler for seg selv: Omnikanalene utkonkurrerer nettbutikkene
Da gjelder det å henge med i svingene, og her er Oslo Design Fairs beste tips til en vellykket butikkdrift:
- E-handel
Butikker bør ha en sterk online tilstedeværelse og tilby kundene en sømløs opplevelse mellom fysisk og virtuell handel. - Bærekraft og lokal produksjon
Etterspørselen etter bærekraftige produkter øker. Butikker som fremmer lokal produksjon og miljøvennlige varer vil ha en konkurransefordel. - Kundetilpasning og gode opplevelser
Butikker kan skape unike opplevelser for kundene ved å tilby skreddersydde produkter og tjenester. Dette gir en personlig opplevelse som online shopping ikke kan matche. - Samarbeid og fellesskap
I en tid med økonomiske utfordringer kan samarbeid med andre butikker eller lokale håndverkere og kunstnere være en måte å redusere kostnader og tiltrekke seg kunder på. - Fleksibilitet og innovasjon
Butikkeiere bør være åpne for innovasjon og beredt til å tilpasse seg endringer raskt. Dette inkluderer både produkter og forretningsmodeller. - Markedsføring og sosiale medier
Å investere i markedsføring, spesielt på sosiale medier, kan hjelpe butikker med å nå ut til et bredere publikum og bygge en merkevare. Legg vekt på personlige og egne bilder, det bygger tillit.
LES OGSÅ: Rapport: Netthandel og fysiske butikker kan styrke hverandre