I 2022 handlet nordmenn varer for 673 milliarder kroner, noe som tilsvarer en vekst på 7,8 prosent fra året før, skriver Virke i deres Handelsrapport 2023/2024.
Netthandelen fortsatte å øke, og hele tre av fire handlekroner ble lagt igjen i den fysiske norske butikkhandelen.
Netthandelen, som knuste alle rekorder under pandemien, vokste med 7,8 prosent fra 2021. Det var netthandel i norske butikker som sto for hele økningen, mens utenlandske nettbutikker så en marginal nedgang. Totalt sto norsk netthandel for 87 prosent av netthandelen i 2022, skriver Virke.
Viktigheten av fysiske butikker
Gjennom pandemien fikk mange aktører øynene opp for hvor verdifull en nettbutikk kan være, som et supplement til deres fysiske butikk – og netthandlere så verdien av fysiske butikker som møteplasser, showrooms og mindre lagerhus, ifølge tall fra NHO.
LES OGSÅ: Netonnet utvider: “Ser verdien i å være en omnikanalaktør”
I løpet av 2022 har skillet mellom netthandelen og fysisk butikkhandel blitt mindre tydelig enn tidligere, skriver Virke.
Dette ser man ved at de etablerte aktørenes salg over internett, omnikanalene, vokser sterkere enn de rene nettbutikkene.
Fra 2021 til 2022 opplevde nettbutikker tilknyttet fysiske butikker en økning fra 46,0 til 49,6 prosent. Samtidig opplevde rene, norske nettbutikker en nedgang fra 38,7 prosent i 2021 til 36,9 prosent i 2022.
Ikke bare har det vist seg å være en styrke å etablere omnikanal som butikk, men det ser også ut til at viktigheten av fysiske butikker har holdt seg gjennom pandemien.
Koronapandemien ga svært sterk vekst i omsetningen til de norske nettbutikkene ettersom nordmenn i større eller mindre grad ble tvunget over på nett. Den tosifrede veksten vi ble vant til å se under pandemien, er nå historie. Det er et resultat av både normaliseringen av forbruksmønstre, med en vridning tilbake mot økt tjenestekonsum, men også at vi går mer i fysiske butikker igjen, skriver Virke.
LES OGSÅ: Kicks etablerer nordisk omnilager: “Vil fremtidssikre virksomheten”