Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Kickstartet Black Week ved å hanke inn 17 millioner på et par timer

Folkemengder møtte opp til Powers liveshopping-event som kickstartet årets Black Week.
Foto: Power
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Pangstart, sier Powers markedssjef.

ANNONSE

Power har ståltro på liveshopping-konseptet og har ikke holdt tilbake på sin satsing siden de inngikk et samarbeid med den danske liveshopping-aktøren Sprii.

I oktober fortalte Kåre Jevanord, da Chief Digital Officer i Power International, at nettopp dette ville være deres nøkkel til suksess under årets shoppinghøytid.

LES OGSÅ: Dette er Powers hemmelige våpen til Black Friday

Nå forteller elektronikkjeden at deres kickstart på Black Week, som fant sted torsdag forrige uke fra Power-butikken på Lille Grensen i Oslo, ble en knallsuksess.

20 000 kunder fulgte med på livesendingen  og nok hele 17 millioner kroner ble omsatt på nett i løpet av et par timer.

Er det ett år vi har hatt nervene i høyspenn før Black Friday, så er det i år. Med kostnadsøkningene nordmenn har stått ovenfor de siste månedene, er det mange som har holdt pusten før årets viktigste handelsperiode – oss inkludert. Da er det en ekstra lettelse når vi får en sånn pangstart, sier Elizabeth Gill, markedssjef i Power Norge.

Ikke ulikt livesendingen med influenseren Oskar Westerlin trakk også dette arrangementet mengder med mennesker.

Det var et enormt oppmøte både utenfor butikken vi sendte showet fra, og på nett. Rundt 20.000 fulgte med på sendingen på tvers av kanalene, og slår vi sammen salget på nett og i butikk havner vi langt over fjorårets start på kampanjeperioden i omsetning, sier Gill.

Positive utsikter for julehandelen

Videre forteller Gill at det er slutt på impulskjøpene. Kundene fortsetter trenden fra året inn i Black Week, men nøye overvåking av priser og planlagte kjøp. Likevel kan Power krysse av for en brakstart på årets kampanjeperiode.

Vi har spådd at det kommer til å bli en svært god julehandel i år, til tross for litt dystre spådommer. Så langt ser det ut til at det blir innfridd for vår del. Vi har måttet treffe på sortiment i år, og ha de produktene kundene ønsker seg på tilbud. Det er en svært god kampanje med attraktive merkevarer og produkter vi tilbyr i år, forteller Gill.

"Stort engasjement"

Kåre Jevanord, som for øvrig har gått videre fra Power til en ny stilling i digitalbyrået s360, har tidligere uttrykt stor tro på konseptet som allerede har lang fartstid i Asia.

Liveshopping er blitt en integrert del av vår kundereise, fordi den tillater oss på en personlig måte å komme nærmere kundene. Til syvende og sist mener vi at dette kan være starten på å skape et styrket Power-fellesskap, fortalte Jevanord i oktober.

Ifølge Insider Intelligence vil liveshopping stå for hele 19 prosent av all e-handel i Kina i løpet av året 2023. Gill konstaterer at konseptet fungerer svært godt i Norge, og ser et enormt potensial for vekst.

Man kan på mange måter si at dette er en oppussing av 90-tallets TV-shop, tilpasset dagens digitale kanaler, og med mye mer interaktivitet. Vi kombinerer underholdning og netthandel, hvor avsenderen får mulighet til å vise fram og snakke om ulike produkter. Det er stort engasjementet under sendingene blant seerne som er til stede fysisk og på nett, og vi deler ut premier for flere hundre tusen kroner under sendingene, sier Gill.

Del artikkel: