Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Passerte milepæl på tre milliarder: Disse butikkene opplever sterk vekst

Sørlandssenteret er Skandinavias største kjøpesenter. // Foto: Olav Thon Eiendom
– Netthandel vil alltid være en konkurrent til fysiske butikker, sier senterlederen, som likevel har sterk tro på de fysiske butikkenes vekst.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Euforisk er slik senterlederen på Sørlandssenteret beskriver stemningen overfor Avisen Kristiansand når hun forteller at kjøpesenteret har passert omsetningsmålet på tre milliarder kroner.

Ifølge Handelswatch har inntredenen av nye butikker som dyrebutikken Musti og det nye motekonseptet Yellow en finger med i spillet for kjøpesenterets økte omsetning.

ANNONSE

Etter at Olav Thon Gruppen tok over kjøpesenteret, som er Skandinavias største med et areal på 172 000 kvadratmeter, var nettopp tre milliarder i omsetning et uttalt ønske fra Olav Thon.

Han ønsket å se "tretallet" som han uttrykte det. Det ønsket er nå innfridd og vårt mål er oppnådd for 2023, og det før året er avsluttet, sier Liv Andersen, senterdirektør for Sørlandssenteret til Avisen Kristiansand.

"Ingen kjøpesenterdød"

I 2022 omsatte kjøpesenteret for 2,9 milliarder kroner, hvilket var en økning på 1,9 prosent fra 2021. Andersen forteller om netthandel som en sterk konkurrent, men er ikke bekymret for utviklingen fremover.

Vi er utsatt for konjunktursvingninger som finner sted i samfunnet generelt. Netthandel er i vekst i mange bransjer og vil alltid være en direkte konkurrent til fysiske butikker. Likevel ser vi at flere av våre fysiske butikker innen klær og sko, og elektronikk har vekst. Hos oss er det ingen kjøpesenterdød, konstaterer hun.

Blant de største butikkene på senteret finner vi Elkjøp, Rusta, Kappahl, Lindex og Home & Cottage. Men også flere omniaktører har valgt å etablere seg akkurat her, som til eksempel nevnte Musti, Careless, Blivakker, Naturkompaniet og Kid.

Del artikkel: