Denne uken har Forbrukertilsynet, sammen med CPC, oversendt et brev til Meta om potensielle brudd på europeisk forbrukerlovgivning. Arbeidet ledes nå av den franske forbrukermyndigheten og blir koordinert av EU-kommisjonen.
Giganten har fått svarfrist 1. september.
Arbeidet med å sikre norske forbrukeres digitale rettigheter er et prioritert område for Forbrukertilsynet. Det innebærer å ivareta at norske forbrukeres rettigheter blir respekterte av internasjonale digitale plattformer, sier Bente Øverli, fungerende direktør i Forbrukertilsynet, i en pressemelding.
Forbrukertilsynet og CPC har vurdert hvordan Meta presenterte de to alternativene til forbrukerne, og om Meta ga klar, tydelig og ærlig informasjon slik at forbrukerne kunne ta en gjennomtenkt avgjørelse.
Dette er punktene CPC reagerer spesielt pÃ¥:Â
- At Meta omtaler tjenesten sin som "gratis" når de tjener penger på å kartlegge forbrukernes personopplysninger for å vise de adferdsbasert markedsføring
- At Meta utelater vesentlige opplysninger om hva deres innsamling av personopplysninger innebærer for den enkelte forbrukeren
- At Meta gir opplysninger som kan forståes som at betalende forbrukere ikke lenger vil måtte se reklame
- At Meta forlanger at forbrukere tar et umiddelbart valg om å betale eller samtykke for å kunne fortsette å bruke tjenesten
LES OGSÅ: Forbrukerrådet er møkk lei: Klager inn Meta for omfattende personvern-lovbrudd