Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Ã…pner internasjonal sak mot Meta for deres "si ja eller betal-modell"

Bente Øverli, fungerende direktør i Forbrukertilsynet. // Foto: Forbrukertilsynet
Arbeidet blir koordinert av EU-kommisjonen.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Det var i november i fjor at Forbrukerrådet, sammen med 18 europeiske forbrukerorganisasjoner, klaget inn Meta til CPC (Consumer Protection Cooperation) for sin "si ja eller betal-modell".

LES OGSÅ: Forbrukerrådet klager inn Metas betalingsmodell: "Misvisende"

Betalingsmodellen fungerte slik: enten kunne man betale for et abonnement som gav tilgang til Facebook og Instagram slik man kjente det fra før av, eller så måtte man gi samtykke til at Meta kunne behandle personopplysningene deres for å vise adferdsbasert markedsføring – for å slippe å betale.

ANNONSE

Denne uken har Forbrukertilsynet, sammen med CPC, oversendt et brev til Meta om potensielle brudd på europeisk forbrukerlovgivning. Arbeidet ledes nå av den franske forbrukermyndigheten og blir koordinert av EU-kommisjonen.

Giganten har fått svarfrist 1. september.

Arbeidet med å sikre norske forbrukeres digitale rettigheter er et prioritert område for Forbrukertilsynet. Det innebærer å ivareta at norske forbrukeres rettigheter blir respekterte av internasjonale digitale plattformer, sier Bente Øverli, fungerende direktør i Forbrukertilsynet, i en pressemelding.

Forbrukertilsynet og CPC har vurdert hvordan Meta presenterte de to alternativene til forbrukerne, og om Meta ga klar, tydelig og ærlig informasjon slik at forbrukerne kunne ta en gjennomtenkt avgjørelse.

Dette er punktene CPC reagerer spesielt på: 

  • At Meta omtaler tjenesten sin som "gratis" nÃ¥r de tjener penger pÃ¥ Ã¥ kartlegge forbrukernes personopplysninger for Ã¥ vise de adferdsbasert markedsføring
  • At Meta utelater vesentlige opplysninger om hva deres innsamling av personopplysninger innebærer for den enkelte forbrukeren
  • At Meta gir opplysninger som kan forstÃ¥es som at betalende forbrukere ikke lenger vil mÃ¥tte se reklame
  • At Meta forlanger at forbrukere tar et umiddelbart valg om Ã¥ betale eller samtykke for Ã¥ kunne fortsette Ã¥ bruke tjenesten

LES OGSÅ: Forbrukerrådet er møkk lei: Klager inn Meta for omfattende personvern-lovbrudd

Del artikkel: