I ny undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av GaveFabrikken, en av Skandinavias største gaveleverandør på bedriftsmarked, svarer hele 43 prosent at den urolige verdensituasjonen, høye renter og dyr energi vil ha en påvirkning på årets julefeiring.
Inflasjonen og renteøkningene har ført til svekket kjøpekraft hos forbrukerne, og vi handler mindre nå enn før, er mer prisbevisste og prioriterer hardere, sier Cathinka Jareld Jørgensen som er daglig leder for GaveFabrikken i Norge.
Av disse svarer 66 prosent at de vil bruke mindre penger på gaver, 39 prosent svarer at de vil bruke mindre på fornøyelser som julekonserter og kino, mens 35 prosent svarer at de vil bruke mindre på reiser.
Det er ikke bare gaver og underholdning som vil påvirke årets jul. Undersøkelsen viser også at mange vil prioritere hardere når det kommer til julematen. 39 prosent sier de vil se etter tilbud på ribbe, og 34 prosent sier de vil saumfare butikker etter nedsatt pinnekjøtt. 10 prosent håper svinesteken havner på tilbud, sier Jareld Jørgensen.
LES OGSÅ: Arbeidsgivere er ekstra rause i år: Dette handler de til sine ansatte
Det er kun 6 prosent som har svart at den nåværende situasjonen ikke vil ha en innvirkning på julefeiringen rent økonomisk.
Av de 43 prosentene som derimot sier det motsatte, sier 68 prosent at de vil lete etter tilbud, mens 58 prosent sier de generelt vil kjøpe billigere julegaver. 49 prosent vil kjøpe færre gaver og 16 prosent sier de vil kjøpte second hand – eller brukte gaver, skriver Gavefabrikken i pressemeldingen.
Til tross for at det er stadig mer populært å handle på nett svarer hele 36 prosent at julegavehandelen vil ta plass på et kjøpesenter. 22 prosent svarer at de vil prioritere lokale butikker, mens 28 prosent svarer at de vil handle på nett.
LES OGSÅ: Flere ønsker seg brukte julegaver – en økning på 5 prosent
LES OGSÅ: Kjersti Hobøl: ”God grunn til å bekymre seg for julehandelen”