ANNONSE

Disse annonseringsgrepene ga resultater under Black Month

Julie Tarjem, sjef for netthandel i Adtraction Norge. 
Foto: Adtraction
– De store kategoriene innen e-handel gjør det gjerne bra på content.
Elisabeth Dahl Skjervheim
ANNONSE

Under årets Black Week ble det tydelig at tilbudsuken sakte men sikkert har utvidet seg til å bli en tilbudsmåned.

I en fersk rapport fra Adtraction viser det seg at nordmenn handlet for en gjennomsnittlig ordreverdi tilsvarende 1137 kroner uken før Black Week, samtidig som den gjennomsnittlige ordreverdien lå på 1113 kroner under selve tilbudsuken.

LES OGSÅ: Mener Black Week og Black Friday nærmer seg utløpsdatoen

Den tydelige økningen uken før Black Week tyder på at både nettbutikker og konsumenter omfavner det som har blitt en utvidet shoppingperiode sammenlignet med hva det var for bare få år siden. Sammenlignet med fjoråret økte den gjennomsnittlige ordreverdien med 10 prosent på tvers av alle kategoriene våre innen e-handel, sier Julie Tarjem, sjef for netthandel i Adtraction Norge.

I alt lå den gjennomsnittlige ordreverdien innen kategoriene elektronikk, skjønnhet, interiør og sport på 2626 kroner, 702 kroner, 1165 kroner og 1268 kroner.

Sammenlignet med Black Week i fjor var det imidlertid kategorien Sport som fikk den største økningen på hele 46 prosent. Også Skjønnhet hadde en økning på 28 prosent, etterfulgt av Interiør med 26 prosent og Elektronikk med 18 prosent.

Gjør det bra på content

De mest brukte partnerne under Black Week befant seg i kategoriene content og fordelsprogrammer.

Content er å regne som sider som VG og Nettavisens Black Week-satsninger, i tillegg til integrasjoner i artikler på sider som Tek.no og Minmote.no. Fordelsprogrammer er tjenester som muliggjør at forbrukere kan tjene cashback eller bonuspoeng når de handler.

Vi kan ikke uttale oss om enkeltannonsører, men de store kategoriene innen e-handel gjør det gjerne bra på content. Mange contentpartnere er også spesifikt orientert mot ulike emner, eksempelvis Tek.no som skriver om tech-produkter, og Minmote.no som skriver om mote, skjønnhet og interiør, forteller Tarjem.

Vi jobber tett med de største mediehusene, og synes det er gøy å se at de lykkes i satsningene sine på Black Week. Det samme gjelder integrasjonsbaserte sider som Tek.no og Minmote.no, sier hun avslutningsvis.

LES OGSÅ: Skal bruke mer penger under årets Black Week: ”Markant økning”

LES OGSÅ: Enormt gap mellom forventninger og faktiske rabatter i Black Week

Del artikkel: