Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Skal bruke mer penger under årets Black Week: ”Markant økning”

Norgessjef i Prisjakt, Christoffer Reina.
Foto: Prisjakt
Elisabeth Dahl Skjervheim

Så mye er norske kunder villige til å handle for under årets Black Week.

ANNONSE

Til tross for trangere økonomiske tider, er norske forbrukere villige til å bruke mer penger under årets Black Week enn de var i fjor.

LES OGSÅ: Finans Norge: Nå holder nordmenn igjen på forbruket

I Prisjakts Black Week-rapport for 2023 kommer det frem at én av tre, 33 prosent, sannsynligvis skal handle under årets Black Week. De mest handlevillige er unge voksne mellom 18 og 39 år, og de minst handlevillige befinner seg i aldersgruppen over 60 år.

Den mest markante økningen er å finne i forbrukernes handlebudsjett for Black Week 2023.

Omkring halvparten har satt av et konkret beløp til Black Week-shopping, og gjennomsnittlig planlegger disse å bruke 4200 kroner. Det er et lite byks fra fjoråret, da befolkningen oppgav å skulle bruke 3500 kroner, skriver Prisjakt.

Her er det også en kjønnsforskjell, hvorav menn planlegger å bruke 5000 kroner i snitt, mens det gjennomsnittlige beløpet hos kvinner ligger på 3100 kroner.

I likhet med fjoråret mener Prisjakt at elektronikk-kategorier som TV, hodetelefoner, mobiltelefoner vil være de mest populære varene.

Kategorier med størst fremgang under tilbudsuken fjor, sammenlignet med samme periode året før, var parfyme, smartklokker, nettbrett, Lego, tastaturer, spill til Playstation 5 og grafikkort, skriver Prisjakt og fortsetter:

Så langt denne høsten har vi sett en betydelig endring i kjøpsinteressen for spillkonsoller, utstyr til bilen og ulike kategorier innen Sport og Fritid. Hvis snøen kommer tidlig, vil ski og utstyr til langrenn og alpint garantert «boome» under årets Black Week.

Til tross for at norske forbrukere er villige til å handle for mer penger under årets Black Week, er det mange som vil bli skuffet over hva de vil kunne få for pengene, forteller Prisjakt.

Ifølge rapporten er gapet mellom forbrukernes forventninger til rabatter, og rabattnivået de faktisk møter under Black Week, enormt.

LES OGSÅ: Enormt gap mellom forventninger og faktiske rabatter i Black Week

Del artikkel: