I Klarnas julehandelsundersøkelse blir det gjort klart at det i år er en økning fra 60 prosent til 68 prosent i antallet kunder som kommer til å legge julehandelen til Black Week.
Vår julehandelsundersøkelse viser at selv om mange planlegger å bruke mindre på gaver enn i fjor, og er generelt mer opptatt av å spare, vil flere legge julehandelen sin til Black Week, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
LES OGSÅ: Skal bruke mer penger under årets Black Week: ”Markant økning”
Mer målrettet shopping
Én av to oppgir at de allerede er i gang med julehandelen, samtidig som hele 42 prosent oppgir at de vet nøyaktig hva de kommer til å kjøpe. Dette er en økning fra i fjor da 37 prosent oppga det samme.
Black Week er allerede i full gang for de mange som planlegger sine innkjøp. Trenden fra de siste årene er at de gode tilbudene spres over flere dager – også før selve Black Week starter, sier Elvestad.
47 prosent oppgir at de for det meste kjøper produkter som de også ellers ville ha kjøpt.
De mest populære produktkategoriene som det ble sjekket priser på de to første dagene denne uken i Klarnas prissammenligningstjeneste var klær, sko, hodetelefoner og mobiltelefoner, skriver Klarna.
Antallet nordmenn som kan komme til å bli skuffet over årets Black Week-tilbud ser imidlertid ut til å være på vei ned, ettersom antall nordmenn som forventer store prisfall i tilbudsuken har sunket. Kun 30 prosent forventer store prisfall under årets Black Week.
LES OGSÅ: Enormt gap mellom forventninger og faktiske rabatter i Black Week
18 prosent planlegger å gjøre det meste av julehandelen sin på nett, samtidig som 39 prosent fremdeles foretrekker å handle i fysisk butikk. De resterende vil fordele handelen likt mellom nett og fysisk butikk.