Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Hallgeir Kvadsheim: Slik vil nordmenn shoppe i høst

Forbrukerøkonom Hallgeir Kvadsheim.
Foto: Rune Bendiksen/TV3
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

NXT-aktuelle Hallgeir Kvadsheim spår høstens forbrukertrender.

ANNONSE

Det er en spennende tid vi går i møte. Renta øker støtt og stadig. Levekostnadene kryper fremdeles oppover, selv om strømregningene er noe snillere i år enn hva vi så i fjor. Samtidig stiger forbrukertilliten i august til sitt høyeste nivå siden mai 2022.

Det er rett og slett veldig vanskelig å spå hvordan høsten og årets shoppinghøytid vil gå for nettbutikkene og retailbransjen. Vi lurer imidlertid på om det går an å forutsi noe hva gjelder nordmenns oppførsel i slike tider. Handler vi som før? Vi vet at nordmenn er mer prisbevisste enn noensinne, og det forbereder også nettbutikkene seg på i oppløpet mot novembersalget.

LES OGSÅ: Nettbutikkene avslører: Slik er forventningene til Black Friday

Forbrukerøkonom Hallgeir Kvadsheim stiller i høst på Netthandels arrangement NXT Nordic 2023. Her skal han, sammen med Ragnhild Eg, medforfatter av boka Forbrukeratferd, fortelle mer om nettopp salgspsykoli og hvordan forbrukernes atferd endres i takt med makroøkonomien i en digital verden.

Vi har benyttet sjansen til å spørre Kvadsheim allerede nå hva han tenker om situasjonen nordmenn, og retailbransjen, står overfor.

Hva slags forbrukstrender tror du vi vil se i høst med tanke på den økonomiske situasjonen som råder i Norge nå, med økte levekostnader over hele linja?

Bankene har allerede merket at handelen har gått ned, ved å måle kortbruken. Det gjelder imidlertid ikke alle forbruksgrupper, men særlig elektro, sport, samt mye innen møbel, interiør og oppussing. Dette er gjerne enkeltvarer som er litt dyrere, men ikke helt nødvendige, med andre ord; noe vi kan utsette, sier Kvadsheim.

Senest denne uken delte Stiftelsen Elektronikkbransjen sine tall for første halvår 2023. I perioden faller omsetningen i bransjen totalt med 8 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor, mens antall solgte produkter faller med 13 prosent.

LES OGSÅ: Elektronikkbransjen: Salget faller – disse faktorene er avgjørende

Julehandelen har år for år flyttet seg nærmere november og Black Month. Tror du enda flere nordmenn i år vil legge julehandelen til november for å spare penger? Eller tror du årets store shoppinghøytid vil se en nedgang?

Det kan nok tenkes at det totale nivået går noe ned, spesielt innen netthandel, sammenlignet med nivået under pandemien. Men jeg tror samtidig at langt flere bør vil og må tenke mer på når vi kjøper og hva vi kjøper. I så måte kan det godt tenkes at en del flytter julehandelen frem til Black Month. For det ingen tvil om at du kan gjøre virkelig gode kjøp i denne perioden, hvis du er bevisst, og bruker tjenester som f eks Prisjakt.no for å skille mellom gode og dårlige kjøp, konstaterer Kvadsheim.

Har du noen tips til nettbutikkene nå i høst? Hvordan nå ut til nordmenn i sparemodus?

Det er ingen tvil om at vi er blitt mye mer prisbevisste det siste året. Det har matbutikkene merket svært godt, ved at lavprisbutikker har kapret markedsandeler fra butikker med fullsortiment. I tillegg er det intern «kamp» i hver butikk ved at folk velger billigmerker fremfor de etablerte, avslutter Kvadsheim.

Del artikkel: