Netthandelen i Norge vokser i rekordtempo, men aldri før har det vært så tøft å starte nettbutikk i Norge.
For det første er det de utenlandske selskapene som i stor grad står for veksten. 6 av 10 pakker kommer fra utlandet med giganter som Alixpress, Wish, eBay, Amazon og Zalando som de mest toneangivende. Det er i seg selv interessant, men ikke tema for dette innlegget.
Denne gangen ønsker jeg å se på hva som nå skjer på det nordiske markedet. Stikkord er konkurser, konsolidering og oppkjøp. Netthandelsgründerne forsvinner, mens oppkjøpsfond, kjeder og store konsern forsyner seg grovt. Selskapene vi trodde var i ferd med å bli utspilt av lettbeinte nettgründere slår tilbake.
Revenge of the nerds! La meg ta noen eksempler.
Giganter kjøper vekstbedrifter i trøbbel
Den finske dyrematkjeden Musti har aldri vært spesielt gode på netthandel, men som markedsleder har de store finansielle muskler. I fjor høst kjøpte Musti opp to av Nordens fremste «pure playere» innen samme bransje, Animail og VetZoo.
Orkla-konsernet kjøpte nylig Gymgrossisten som i lang tid var en av Nordens mest lønnsomme og fremgangsrike nettbutikker. Etter at Gymgrossisten mislyktes med sin Europa-satsing, mistet selskapet piffen også på hjemmemarkedet. Orkla betaler de svenske eierne i Qliro Group 360 millioner svenske kroner for Gymgrossisten. Latterlig billig, ville mange sagt for få år siden.
Digitaliseringen av matvarebransjen har vært et mye debattert tema i media. Å få lønsomhet i matvarehandel på nett er vanskelig. I november kom beskjeden om at 123levert.no var konkurs, og i januar kastet Marked.no og Brødboksen ikke overraskende inn håndkledet etter enorme tap. Gründerbedriften Brødboksens konkursbo ble for øvrig kjøpt av Morgenlevering.no, et selskap eid av Amedia og Schibsted.
Blø gjør også Kolonial, men med bedre ledelse, bedre innkjøpsbetingelser og høyere volum bør de fortsatt regnes med. Min spådom er at Kolonial kommer til å rykke fra ytterligere i årene som kommer, forutsatt at investorene ikke feiger ut.
De eneste som kan gi dem konkurranse synes å være gigantene i Coop, NorgesGruppen og Reitan. Sistnevnte er for øvrig allerede på eiersiden i Kolonial, sammen med en rekke andre tunge investorer. Gründerne eier en stadig mindre del av vekstbedriften.
Apropos matvarehandel. Godtlevert.no og Adams Matkasse vokste begge raskt, men møtte veggen når interessen for ferdige matvarekasser stagnerte. Resultatet ble at matkasseselskapene ble slått sammen. Oppkjøpsfondet Herkules styrer nå det meste av showet.
Støvsuger markedet
Fra en stor bransje til en annen. I byggevarebransjen skjer det også mye. Byggvarekjempen Byggmax har ikke bare blitt gode på kanalsamspill, men de har også kjøpt opp nettrakattene Skånska Byggvaror og Grønt Fokus. En annen aktør i samme gate er Bygghemma Group. Selskapet støvsuger det nordiske markedet for nettbutikker som passer inn i deres portefølje innen interiør og byggvare. Fjorårets største transaksjon innen «hus og hage» kom allerede i januar i år, da det ble kjent at Felix Kvick solgte sitt livsverk Furniturebox for en halv milliard kroner til Bygghemma. Nylig ble det også kjent at Bygghemma kjøper WeGot. Bygghemma eies for øvrig av investeringsselskapet FSN Capital.
FSN Capital eier også store deler av Vita-kjeden, men i høst kjøpte FSN også det norske merkevarehuset Active Brands fra Kjetil Holta og flere mindre investorer. Samme vei gikk det med gründerbedriften Dale of Norway som for få uker siden ble solgt til sportsgiganten Rossignol.
Ingen regel uten unntak
Mye handler om de store som blir enda større. Likevel er det faktisk ikke alltid like lett å være stor heller.
Elkjøp Nordic valgte nylig å avvikle Lefdal (en avgjørelse jeg har ventet på i flere år da Lefdal aldri klarte å komme seg ut av skyggen til sin grønnblå storebror) og dermed forsvant en av Norges største nettbutikker. Det skjedde kort tid etter at det ble kjent at Komplett Group avvikler MPX-merkevaren. Qliro Group som nylig solgte Gymgrossisten, har over lengre tid smuldret opp og solgt blant annet Lekmer, Room21 og Tretti. Det blir spennende å se om de klarer å holde på CDON og Nelly. Jeg tror det skal holde hardt.
Finnes det noe rom for gründere på det nordiske markedet? Selvfølgelig! Se på aktører som for eksempel Brandsdal Group, Netthandelsgruppen, Freddystore, Fjellsport, Milrab, Makeup Mekka, Coverbrands, Holzweiler, Tom Wood, Jollyroom og Skittfiske. Dette er selskaper som står stødig, mer eller mindre på egne ben.
Holder det i lengden? Nei. Men for den enkelte gründer er det kanskje ikke så farlig. De store aktørene betaler godt.