ANNONSE

Milliardøkning etter oppkjøpet – slik skal Europris vinne Norden

"På veien til å skape en nordisk mester".
Linn Adine Andersen

Torsdag morgen står lavpriskjempen Europris klare med sine finansielle resultater for andre kvartal 2024.

I perioden har Europris fullført oppkjøpet av svenske ÖoB, hvilket bidrar til en kraftig økning i driftsinntekter. Videre forteller omniaktøren om et transformasjons- og integrasjonsprogram som er satt i gang for å realisere synergier og det iboende potensialet i ÖoB.

Nøkkeltall for Europris Q2 2024 (2023)

  • Driftsinntektene, inkludert ÖoB, øker med 34,6 prosent og ender på 3,1 milliarder kroner (2,3)
  • Nettoresultat lander på 266 millioner kroner (259)
  • Driftsresultatet (EBIT) går ned til 339 millioner kroner (362)

LES OGSÅ: Et optimistisk Europris til tross for resultatfall: Sikter mot Norden med ÖoB

"Fått en god start"

ÖoBs andel av inntektene beløper seg til 728 millioner kroner, og den svenske virksomheten viser til en bruttofortjeneste på 32,4 prosent og et negativt driftsresultat (EBIT) på 16 millioner kroner.

Samtidig viser det norske markedet en god salgsutvikling, til tross for lavere salg av sesongvarer med høy pris, opplyser konsernet.

Nå som kjøpet av ÖoB er sluttført gleder konsernsjefen seg til å virkelig dra nytte av underliggende synergier, deriblant innen innkjøp, som vil kunne spare konsernet 20 til 40 millioner kroner årlig. Ambisjonen skal være å øke årlig salg for den eksisterende butikkporteføljen i ÖoB med én milliard svenske kroner innen utgangen av 2028.

I mai nådde vi en viktig strategisk milepæl på veien til å skape en nordisk mester i lavprisvarer, med Europris og ÖoB som ledende merkevarer med lignende konsepter i Norge og Sverige. Vi har initiert et ambisiøst program for å låse opp potensialet i ÖoB, og jeg er glad for å kunne si at arbeidet med å integrere ÖoB har fått en god start, kommenterer administrerende direktør Espen Eldal i en melding.

LES OGSÅ: Prislappen er klar: Nå kjøper Europris den svenske lavpriskjeden ÖoB

Snuoperasjon

Om veien videre skriver konsernet i meldingen at Europris skal være godt posisjonert som markedsleder i Norge, og at man ved oppkjøpet av ÖoB har tatt et viktig skritt mot å bli en ledende aktør i det nordiske markedet for lavprisvarer.

Dette til tross for at den svenske virksomheten har vist en flat omsetningsutvikling med synkende marginer de siste fem årene.

Situasjonen i Rødehavet påvirker fremdeles konsernet. Skipstransport fra Asia følger ruten rundt Kapp det gode håp, og konsernet tar tiltak, uten å nevne nøyaktig hvilke, for å begrense negative effekter av kapasitetsbegrensninger og høyere gebyrer.

Del artikkel: