Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Ny lov tvinger strømmetjenesten til å tenke nytt: Lanserer salg av bøker

Niclas Sandin, CEO i BookBeat, her med William Jakoby, Chief Business Development Officer i BookBeat
Foto: BookBeat
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Møter kravene i den kommende Bokloven tidlig.

ANNONSE

Den 1. januar 2024 trer Bokloven i kraft i Norge. Loven har som formål å legge til rette for bredde, mangfold og kvalitet i litteraturen som utgis i Norge – og sikre at alle landet har god tilgang til denne litteraturen. Enkelte deler av loven vil imidlertid tre i kraft senere, eksempelvis § 7 om plikt til å tilby og levere digitale lydbøker. Denne vil tre i kraft 1. januar 2025, og påvirker strømmetjenester – deriblant BookBeat.

Loven tilsier at nye norske bøker ikke kan tilbys som del av abonnement i strømmetjenester, men at de kan kjøpes enkeltvis. Til tross for at denne delen av loven ikke trer i kraft før om et drøyt år, forteller BookBeat at de fra og med i dag vil tilby kjøp av nye norske bøker på sin hjemmeside. Disse bøkene kan deretter lyttes til i deres app.

Det er utrolig gøy at kundene våre framover også vil kunne få tips på relevante nyheter og de heteste bestselgerne, sier Marte Brunelius, Content Performance Specialist i BookBeat, i en pressemelding torsdag formiddag, før hun legger til:

Endelig kan de av kundene våre som ikke vil vente til bøkene kommer til strømming få mulighet til å kjøpe favorittene sine hos oss.

"Bare begynnelsen"

Dette betyr altså at abonnementer kan kjøpe enkeltvise utgaver av nye lydbøker – til samme pris som om man skulle kjøpt den fysiske boken. Dette på grunn av Boklovens §5, som sier at utgiveren skal sette en fastpris for salg til sluttkunde for hvert publiseringsformat av en bok. Fastprisen gjelder i ett år etter utgivelse.

Vi vil være førstevalget for norske bokelskere, enten de vil abonnere og få tilgang til et bibliotek på flere hundretusen bøker, eller de vil kjøpe de aller ferskeste nyhetene enkeltvis. Nå som vi har lansert denne muligheten blir det spennende å følge hvordan det blir tatt imot av brukerne våre. Dette er bare begynnelsen, sier William Jakoby, Chief Business Development Officer hos BookBeat.

BookBeat eies av Bonnier Books og lanserte i Norge mot slutten av året 2021. Tidligere i år fortalte strømmeaktøren om en ny satsing i det norske markedet, med en dobling av staben.

LES OGSÅ: Strømmetjenesten dobler innsatsen i Norge: "Godt rigget"

Del artikkel: