Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Øker salget både fysisk og digitalt: ”Skal vokse lønnsomt på nett”

Kristofer Tonström, konsernsjef i Clas Ohlson.
Foto: Clas Ohlson
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"Netthandelen fortsetter å bidra".

ANNONSE

Clas Ohlson står onsdag morgen klar med sin første kvartalsrapport for selskapets brutte regnskapsår 2023/2024. I månedene mai til juni melder hjemmefikserkjeden om både salgsvekst og en forbedret bruttomargin.

Salget øker i første kvartal med 7 prosent til 2,19 milliarder svenske kroner, mens nettsalget øker med 9 prosent i samme periode og lander på 253 millioner kroner. Driftsresultatet, eksklusive kostnader, ender på -16 millioner kroner.

Resultat etter skatt øker i negativ forstand og ender på -26 millioner kroner, sammenlignet med -24 millioner kroner samme periode i fjor.

Med en organisk vekst på åtte prosent og en styrket bruttomargin har vi hatt en god start på virksomhetsåret 2023/24. Den positive trenden fortsatte inn i august med en organisk salgsøkning på 14 prosent. Dette til tross for at etterspørselen har vært relativt svak for flere typiske sesongprodukter. Jeg ser det som et bevis på hele organisasjonens suksess med å gjøre kundetilbudet relevant i alle årets måneder, og at kundene setter pris på servicen og tilgjengeligheten vi tilbyr i butikk og på nett.

Dette har vi oppnådd parallelt med omfattende kostnadsbesparende tiltak og det underliggende driftsresultatet er betydelig forbedret sammenlignet med året før, kommenterer konsernsjef i Clas Ohlson, Kristofer Tonström.

I juni stod det nemlig klart at Clas Ohlson ville kutte 75 stillinger for å spare kostnader. Dette i tillegg til å fase ut IT-systemer som ikke lenger styrket virksomheten. Nå skriver selskapet i sin kvartalsrapport at personalstyrken vil ha minsket med totalt 160 stillinger i løpet av høsten, tilsvarende rundt 25 prosent av den totale bemanningen.

Vi jobber også intensivt med å raskt justere prisene både opp og ned for å opprettholde vår sterke prisposisjon i hvert enkelt marked. I tillegg har effektivitet i innkjøpsorganisasjonen og god lagerstyring skapt en god balanse i lagernivået, sier Tonström.

"Gir resultater"

Selskapet kan dessuten dele gode nyheter fra begynnelsen av andre kvartal, altså augustmåned. Her kan det se ut til at forbrukerne gjør seg klare til en ny sesong, når både salget i butikk og på nett øker med henholdsvis 14 og 11 prosent gjennom augustmåned. Salget landet her på henholdsvis 860 millioner kroner og 92 millioner kroner.

Vi arbeider systematisk gjennom vårt produkttilbud og styrker posisjonen som førstevalg for alle hjemmefiksere. Utviklingen i løpet av første kvartal viser at arbeidet gir resultater. Faktum er at alle de fem prioriterte produktkategoriene vokser dette kvartalet i et marked preget av en forsiktig og prissensitiv forbruker. Interessen for produkter som både sparer penger og er bra for miljøet er stor, et eksempel på dette er at salget av reservedeler i kvartalet økte med 21 prosent sammenlignet med fjoråret.

Totalt økte salget i lokal valuta og sammenlignbare enheter med ni prosent. Netthandelen fortsetter å bidra til den samlede veksten med en salgsøkning på ni prosent sammenlignet med året før, sier konsernsjefen.

Kutter ut Oda

Det kommer også frem i rapporten at Clas Ohlson vil kutte ut samarbeidet med Oda i Norge og Mathem i Sverige. Nøkkelen til suksess ligger ifølge selskapet i å satse på egne butikker og videreutvikle både butikknettverket, netthandelsplattformen, samt kundeklubben Club Clas.

I skrivende stund har vi signert åtte nye butikkontrakter med planlagt åpning innen 2024/25. Vi skal også vokse lønnsomt på nett. I dette arbeidet er vårt primære fokus å gi kunder som besøker vår egen e-handel, clasohlson.com, best mulig opplevelse. Derfor velger vi nå, i tråd med tidligere beslutning om å avslutte samarbeidet med Amazon, å avslutte samarbeidene med e-handelsplattformene Mathem og Oda. Clas Ohlson-kundene står også i sentrum i Club Clas, sier Tonström.

Antallet klubbmedlemmer øker fremdeles i både Norge og Finland. Salg gjennom klubbmedlemskap blir ifølge hjemmefikserkjeden stadig viktigere samt en større del av kjedens helhet.

LES OGSÅ: Henter 55 000 nye medlemmer månedlig: "En konkurransefordel"

Del artikkel: