ANNONSE

Opptur for Posten i andre kvartal – netthandelspakker er viktig vekstdriver

Tone Wille presenterer sin siste kvartalsrapport i Posten Bring. // Foto: Posten Bring
Kostnadsbesparelser gir resultater.
Linn Adine Andersen

Etter det som viste seg å bli en tøff start på inneværende år henter resultatene seg noe inn igjen for Posten Bring i andre kvartal.

Det står klart når konsernet nå presenterer sine resultater for perioden, som er preget av et økt aktivitetsnivå og ikke minst en fortsatt vekst i antall netthandelspakker.

Nøkkeltall Posten Bring Q2 2024 (2023)

  • Driftsinntektene øker til 6 293 millioner kroner (5 995)
  • Det justerte driftsresultatet beløp seg til 213 millioner kroner (122)
  • Driftsresultatet (EBIT) øker til 281 millioner kroner (121)

Første kvartal i år satte en værhard vinter sitt merke på konsernets finansielle resultater. I andre kvartal er det imidlertid lystigere toner.

For årets første seks måneder beløper den samlede omsetningen seg til 12 263 millioner kroner, en økning på 341 millioner sammenlignet med første halvår 2023. Samtidig ble det håndtert 9,4 prosent flere pakker fra netthandelen (B2C) i samme periode.

Vi gleder oss over økt aktivitet og at det er stor etterspørsel etter våre tjenester. Bak resultatene ser vi også effektene av vårt arbeid med å holde kostnadene nede. Det har vært god vekst innen netthandelen, men med krevende markedsforhold og små marginer er det viktig at vi opprettholder høy kostnadsdisiplin fremover, sier Tone Wille, konsernsjef i Posten Bring, i en pressemelding.

Veksten fra netthandelen fortsetter

Omsetningen fra logistikkvirksomheten ble 9 776 millioner kroner i første halvår, en økning på 299 millioner kroner sammenlignet med samme periode i fjor.

Pakker fra netthandelen fortsetter å være en viktig vekstdriver for konsernet, som nylig innviet sin nye "monstersorteringsmaskin" på Østlandet.

LES OGSÅ: Dobler kapasiteten for småpakker i takt med den økte netthandelen: "En riktig investering"

Veksten i pakker fra netthandelen fortsetter og spesielt fra netthandelsplattformer i Kina, mens bedriftsmarkedet har vært preget av svake markedsforhold, skriver konsernet.

Også utrullingen av nye pakkebokser fortsetter jevnt og trutt.

Vi har nå 6000 pakkebokser på 2000 lokasjoner i Norge. I Sverige er vi i gang med å rulle ut vårt nettverk av Paketbox. I løpet av året skal det utplasseres pakkebokser på 800 lokasjoner i Sverige, og i Danmark skal det i første omgang utplasseres 100 egne pakkebokser i de fire største byene i løpet av høsten og vinteren, sier Wille.

Takker for seg

Den avtroppende konsernsjefen benytter også anledningen til å takke for seg. Den 1. oktober tar Petter-Børre Furberg over stafettpinnen.

LES OGSÅ: Petter-Børre Furberg er Postens nye konsernsjef

Jeg vil benytte anledningen til å takke for meg etter 18 fine år i Posten Bring, hvorav snart åtte år som konsernsjef. Det har vært givende å lede et konsern i kontinuerlig utvikling, og jeg vil rette en stor takk til alle kunder og medarbeidere for godt samarbeid gjennom alle år, avslutter Wille.

Del artikkel: