Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Slik skal Bohus booste kundenes opplevelse med ny plattform

Stian Bentzen, e-commerce manager i Bohus.
Foto: Bohus
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"Mer en investering enn en kostnad på sikt".

ANNONSE

Møbelkjeden Bohus kjemper på i et krevende marked. De siste årene har selskapet, i tillegg til å levere gode resultater, investert tungt i det kjeden selv kaller landets mest moderne logistikkbygg på 31 000 kvadratmeter – inkludert et automatlager med 35 000 unike lokasjoner for møbler og interiør.

Dette, i tillegg til deres ferskeste investering som er en ny e-handelsplattform, skal alt bidra til å optimalisere Bohus-kundenes handleopplevelse.

Det er Stian Bentzen, E-commerce Manager i Bohus, som styrer det digitale skipet i virksomheten. Han forteller at deres nylanserte plattform vil gi større mulighetsrom for å kunne ta sats, utvikle seg i takt med markedet samt sikre at man leverer mer sømløs handel mellom butikk og nettbutikk fremover.

– Hvilke funksjoner ved den nye plattformen anser du som viktigst for å kapre kunder i dagens marked?

Til lansering har vi hatt fokus på at integrasjoner mot våre kjernesystem skal fungere godt, slik at vi kan få full verdi av et robust ERP i bunn. Vi tror på en løsning der fysiske butikker og nett står tett sammen og at vi legger til rette for at kunden selv velger hvor og når den handler, forteller Bentzen til Netthandel, før han fortsetter:

At vi på sikt får mulighet til å få bedre digitale løsninger i våre 63 varehus og kan utnytte teknologien til å vise en større bredde også i mindre varehus.

For å sikre den sømløse kundereisen har man i tillegg utviklet støtte for flere funksjoner, som for eksempel at kundeklubben er mer integrert i nettbutikken. Da kan kundene enkelt benytte samme tilbud og kuponger både på nett og i butikk.

Ser allerede positiv effekt av byttet

Hvor mye denne investeringen har kostet Bohus, som jo er en del av de kapitalvarebransjer Virke spår vil få det særlig tøft i tiden fremover, vil man ikke røpe.

Bohus har hatt flere gode år og nettbutikken har utviklet seg mye de siste tre årene, så vi er trygge på at dette er mer en investering enn en kostnad på sikt, konstaterer Bentzen.

Man har også høstet lærdommer underveis i det som på flere måter har vist seg å være et krevende prosjekt.

Med et så stort prosjekt som går over så lang tid så vil det alltid være endringer underveis som vi må forholde oss til og løse, både pga endring i markedsituasjonen, men også ting som kommer opp fordi man ikke har sett «hele bildet» i en tidlig fase. At prosjektet startet mitt under pandemien, med nedstengte barnehager, hjemmekontor, og avstandsinstrukser var også med på å påvirke.

Deres partner, Convert, hadde dessuten kontor i Ukraina hvor omtrent halvparten av utviklerne satt.

Fokuset fra begge sider har vært å ivareta menneskene som er berørt av krig, og sikre deres sikkerhet og fremtid. I tillegg så ble Convert kjøpt opp av Pearl Group midt i prosjektet. I ettertid ser vi at det å bytte både pim-system, bildebank og handelsplattform, samt de fleste tredjeparter, er krevende. Så vi burde ha brutt det ned og skiftet ut «komponent for komponent», men oppsummert så er vi tilfredse og ser alt en positiv effekt av byttet, selv om det selvfølgelig gjenstår mye før vi er helt fornøyde, avslutter Bentzen.

Bohus har dessuten dukket opp i flere lister denne våren. Med en tredjeplass i Norsk Kundebarometer og en andreplass i Norsk Bærekraftbarometer – under kategorien møbler.

Bohus' kunder er altså både lojale og tilfredse, i tillegg til at de oppfatter kjeden som bærekraftig. Kanskje klatrer man lenger opp på lista neste år – med kjedens splitter nye e-handelsplattform.

Del artikkel: