Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Snur milliontap til lønnsomhet: ”Et bevis på rett prioritering”

Walker Kinman, adm. dir. i LMK Group.
Foto: LMK Group
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Norske forbrukere er forsiktige, sier matkasse-sjefen.

ANNONSE

LMK Group, straks Cheffelo, som her hjemme er mest kjent for Godtlevert og Adams Matkasse, har rapportert sitt andre kvartal. Her viser man til en salgsnedgang på 13,8 prosent til 230 millioner svenske kroner.

I stedet var det på resultatsiden at selskapet briljerte. Driftsresultatet styrkes nemlig kraftig i kvartalet, fra 3,8 til 15,3 millioner kroner.

Kvartalets resultat tar jeg som et bevis på at vårt fokus på lønnsomhet samt å stabilisere inntektene er rett prioritering. Jeg er stolt over mine kollegers engasjement og målrettede fokus, som blant annet resulterte i at vi slo rekord for høyeste margin etter håndteringskostnader (31,3 prosent) for andre kvartal, sier Walker Kinman, administrerende direktør i LMK Group, i en kommentar til rapporten.

LES OGSÅ: Omsetningen faller – men resultatet innfrir forventningene

Men her slutter moroa for denne gang. Under neste kvartall venter nemlig røde sifre på bunnlinja igjen.

På grunn av vår virksomhets sesongmessige mønster vil vi, ifølge planen, ikke være lønnsomme i tredje kvartal. Men vi fortsetter å jobbe for lønnsom omsetningstilvekst samtidig som vi leverer på fantastiske kundeopplevelser og minsker matsvinnet, fortsetter Kinman.

Ser man på første halvår er selskapet minst sagt på rett vei. Driftsresultatet under perioden øker til 27,4 millioner, til sammenligning med et tap på -15,9 millioner samme periode i fjor.

I Norge minsket nettoomsetning med 12,8 prosent i lokal valuta gjennom andre kvartal, sammenlignet med i fjor.

Forbrukere i Norge er fremdeles forsiktige og velger ofte lavprishandel, en trend vi kan observere på alle våre markeder, sier Kinman.

Del artikkel: