Resultat før skatt var minus 209 millioner kroner i årets første kvartal, mot minus 284 millioner på samme tid i fjor.
Samtidig kan sportskjempen vise til et EBITDA-resultat på 12 millioner kroner, sammenlignet med -45 millioner kroner i første kvartal i fjor.
Lav tilgjengelighet har holdt tilbake salget, mens vår Reset & Rethink-strategi fortsetter å skride fram i henhold til planen. Lagerbeholdning, bruttomargin og kostnader er i økende grad under kontroll, og vi sikret en vellykket privat plassering i mars, kommenterer administrerende direktør i XXL, Freddy Sobin.
XXLs mål og ambisjon fremover er å komme tilbake til solid lønnsomhet, samt over tid øke markedsandeler i alle markeder og gjenvinne vekst i e-handelskanalen.
Planen fremover er å gjennomføre flere nye strategiske initiativer og prosjekter. Noe XXL håper vil resultere i en EBITDA-økning på 500-750 millioner kroner i løpet av de kommende 12-15 månedene.
Konkrete tiltak blir gjennomført for å få XXL tilbake i form innen 2024/25, som inkluderer økt fokus mot lavere prisnivåer, noe som også vil forbedre tilgjengeligheten gradvis i løpet av andre kvartal og videre, sier Sobin.
LES OGSÅ: XXL vil hente en halv milliard – og spare titalls millioner på mindre butikker