Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Gigatap for sportskjempen: “Vanskeligste året i XXLs historie”

Freddy Sobin, adm. dir. i XXL // Foto: XXL
Tapte 783 millioner før skatt.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Siden XXL presenterte sin kvartalsrapport for tredje kvartal, høsten 2023, har nyhetene fra sportskjempen stort sett vært positive og handlet om vellykkede butikkåpninger, nye samarbeid og interne grep som skal ha økt omsetningen.

Men i dag står kvartalsrapporten for fjorårets siste kvartal klar. Selskapet beskriver selv resultatene i fjerde kvartal som skuffende.

XXL avslutter et av sine mest utfordrende år med negativ salgsutvikling og skuffende resultater, men med fullt fokus på å levere "Reset & Rethink"-planen med underliggende positive indikatorer. Oppsummeringsvis var 2023 et år preget av endring, med både en ny administrerende direktør og styreleder, samt flere nye medlemmer både i styret og ledergruppen, skriver selskapet i en melding torsdag morgen.

ANNONSE

Tøffeste året i XXLs historie

Det fjerde kvartalet i 2023 er det åttende kvartalet på rad med negativ vekst. I kvartalet tapte XXL 783 millioner kroner før skatt. Til sammenligning viste resultatet før skatt -488 millioner i fjerde kvartal 2022.

Omsetningen endte på 2,049 milliarder kroner, ned fra 2,26 milliarder kroner samme periode året før. Driftsresultatet (ebitda) endte på -13 millioner kroner, en positiv utvikling fra -236 millioner kroner samme periode i 2022.

Idet 2023 ble avsluttet, sto vi overfor et utfordrende fjerde kvartal, som markerte det vanskeligste året til dags dato i XXLs historie. Industriens utfordringer, kjennetegnet av redusert etterspørsel, omfattende rabattering og overskuddslagre, påvirket oss betydelig. Til tross for disse utfordringene, er vi stolte av motstandsdyktigheten og dedikasjonen vist av våre 5 000 ansatte, kommenterer administrerende direktør i XXL, Freddy Sobin.

Noe positivitet er det altså å skimte. Han legger til at de i 2023 har begynt å legge grunnlaget som skal sikre XXLs fremtid.

Kundeklubben har kostet dyrt

I oktober stod det klart at sportskjempen ville relansere kundeklubben som først ble etablert i 2020. Dette var en del av deres Reset & Rethink-plan, som tar sikte på å hente tilbake gamle styrker og tenke nytt rundt strategisk innretting, kunde og markedsgrunnlag.

LES OGSÅ: XXL relanserer kundeklubben: "Vi går en spennende tid i møte"

Relanseringen har bidrar negativt på kostnadssiden i kvartalet.

Dette har ført til en avsetning på 70 millioner kroner i fjerde kvartal, som direkte påvirket omsetning og bruttomargin negativt, opplyser selskapet.

Redusert lagerbeholdningen med 853 millioner

For helåret 2023 ender XXL med et tap på 1,6 milliarder kroner før skatt, dette til sammenligning mot 531 millioner kroner i 2022. Nå er håpet at første fase i deres nye strategiske plan skal gi en inntektsøkning på mellom 500 og 750 millioner kroner i løpet av de neste 12 til 18 månedene.

Vi har strømlinjeformet vår lagerbeholdning og tatt avgjørende skritt for å normalisere og deretter ytterligere optimalisere våre lagerbeholdningsnivåer, og redusert den med NOK 853 millioner. Vi har også gjort strategiske utganger fra ikke-presterende markeder og prosjekter, sier Sobin.

I løpet av 2023 har XXL stengt virksomheten i Østerrike. I løpet av første kvartal 2024 skal driften i Danmark avvikles, og appen skal stenges i alle markeder. Samtidig skal man i løpet av året flytte og redusere størrelsen på flere butikker.

I tillegg har vi lansert XXL Reward-programmet og startet et kostnadsreduksjonsprogram som vil gi bruttobesparelser på NOK 300 millioner. På driftssiden har vi omstrukturert våre innkjøp for å fokusere mer på lavere prisnivåer og forbedre tilgjengeligheten, runder Sobin av.

Del artikkel: