Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Til høsten starter kontrollene – er du forberedt?

Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Både Ikea og Posten har vært involvert i klagesaker.

ANNONSE

Det er gått ett år siden åpenhetsloven trådte i kraft. Loven skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, samt sikre allmenheten tilgang til informasjon.

Åpenhetsloven gjelder alle større virksomheter som enten er hjemmehørende i eller skattepliktig til Norge, og de som tilbyr varer og tjenester i eller utenfor Norge.

Det første året har Forbrukertilsynet prioritert veiledning, men til høsten starter kontrollene. Har man ikke gjort det pålagte arbeidet, som å påse at retningslinjer og interne systemer overholder kravene i åpenhetsloven, vil man kunne risikere sanksjoner fra tilsynet.

Forbrukertilsynet behandler mottatte klager, men vil også ta opp saker til behandling på eget initiativ.

Eksempelvis blir dette særlig aktuelt for å følge opp redegjørelsesplikten til virksomhetene. Alle virksomheter som er omfattet av åpenhetsloven hadde frist 30. juni til å publisere redegjørelsene på sine nettsider, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet, i en artikkel på egne nettsider.

Allerede til høsten starter arbeidet med å føre tilsyn.

Selv om Forbrukertilsynet i hovedsak har vektlagt veiledning det første året fra loven trådte i kraft, er det likevel viktig å understreke at vi vil slå ned på omfattende og åpenbare brudd på lovens bestemmelser. Virksomheter som ikke er sitt ansvar bevist, og ikke innretter seg etter loven, risikerer sanksjoner, konstaterer Rønningen.

LES OGSÅ: Alt du trenger å vite om åpenhetsloven – slik kommer du i gang

Klagesaker mot Posten og Ikea

Selv om Forbrukertilsynet i hovedsak har prioritert veiledning dette første året, har man også mottatt og behandlet klager.

Blant annet har både Posten og Ikea vært klaget inn til tilsynet.

Klassekampen klaget inn Posten i september 2022 fordi man ønsket å få navn og organisasjonsnummer på alle Postens leverandører av transport med kjøretøy under 3,5 tonn i Norge og utlandet. Dette for å kunne etterprøve Postens informasjon om hvordan de følger opp disse leverandørene, i et arbeid Klassekampen gjorde for å sette søkelys på dårlige arbeidsforhold i transportbransjen.

Forbrukertilsynet har behandlet klagen, og kommet frem til at det ikke er nødvendig å oppgi navn på leverandørene for å svare godt nok på informasjonskravet i denne saken. Vi har også vurdert at det ikke er en generell plikt etter åpenhetsloven til å utlevere leverandørlister, men at det likevel i konkrete tilfeller kan være nødvendig å navngi leverandører, skriver Forbrukertilsynet på sine nettsider.

Ikea ble klaget inn av Framtiden i våre hender samme dag som åpenhetsloven trådte i kraft. De ønsket svar på hvordan Ikea håndterer en rekke faktiske negative konsekvenser for menneskerettigheter ved navngitte fabrikker i Bangladesh og Pakistan.

Ikea svarte med generell informasjon om retningslinjer uten å spesifisere ved de nevnte fabrikkene. Framtiden i våre hender mente Ikea ikke hadde svart dekkende på informasjonskravet.

Forbrukertilsynet har behandlet klagen, og kommet frem til at Ikea ikke måtte gjøre flere undersøkelser enn de har gjort for å svare på informasjonskravet fra Framtiden i våre hender. Grunnen til dette er at informasjonskravet ble mottatt samme dag som åpenhetsloven trådte i kraft. Forbrukertilsynet mener at Ikea hadde gjort forholdsmessige undersøkelser og svart dekkende på spørsmålene med den informasjonen de hadde innhentet, på det tidspunktet, skriver Forbrukertilsynet.

Rønningen understreker likevel at Forbrukertilsynet forventer at Ikea har kommet lenger i arbeidet med sine aktsomhetsvurderinger nå som åpenhetsloven har virket i ett år.

LES OGSÅ: Ønsker åpenhetsloven velkommen – vil gi lett tilgjengelig innsikt

"Vi ser på alle klager"

I løpet av åpenhetslovens første år har Forbrukertilsynet mottatt 17 klager. De understreker at man ikke er forpliktet til å realitetsbehandle alle mottatte klager.

Totalt er to saker ferdigbehandlet og per dags dato er én sak under behandling. De øvrige klagene har Forbrukertilsynet valgt å ikke gå videre med.

Vi ser på alle klager vi får inn, og gjør en vurdering basert på blant annet alvorlighetsgrad og om saken har stor prinsipiell betydning. Basert på denne vurderingen prioriterer vi hvilke saker vi følger opp, sier Rønningen.

Forbrukertilsynet har samlet all nødvendig informasjon om åpenhetsloven her. Er du usikker på om din virksomhet omfattes av åpenhetsloven kan du finne mer informasjon på disse sidene, samt Forbrukertilsynets egne råd om hvordan komme i gang med åpenhetsloven.

Del artikkel: