ANNONSE

Uke 7: Lystige rapporter, priskjempen nedbemanner og nye hete guider

Kvartalsrapporter fra alle bransjens hjørner maler et bilde av et fortsatt krevende marked, men det gjelder langt fra alle.
Linn Adine Andersen

Ukesoppsummeringene går ut hver fredag til våre kjære medlemmer.

Vi oppsummerer uka som har gått, så slipper du å være redd for at du har gått glipp av siste nytt i e-handelsverden før du tar helg. Dette har vært en rapportrik uke – hvor ulike bransjeaktører har offentliggjort sine tall for siste kvartal i fjor dermed også helåret 2023.

Dessuten har Netthandelsprisene gått av stabelen – et høydepunkt for mange e-handlere og ikke minst de som nådde helt til topps og fikk være med på selve prisutdelingen. I år ble det kåret tre vinnere i tre ulike kategorier, og det var nettbutikkene Klardag.no, Care of Carl og Vinmonopolet som stakk av med seieren og som kan titulere seg seg Årets Nettbutikk.

La oss ta en titt på rapportene som har trillet inn.

Først ut var Plantasjen. Det internasjonale og omnikanale hagesenteret, eid av Ratos AB, viser til en nedgang på 37 millioner svenske kroner i inntekter i fjerde kvartal 2023, sammenlignet med samme periode året før. Det justerte driftsresultatet (ebita) faller også, ned til -188 millioner svenske kroner. Plantasjen skal nå kutte kostnader og spare 175 millioner.

Autostore rapporterer om fortsatt høy aktivitet, og viser til økte inntekter på totalt 176,3 millioner dollar i fjerde kvartal 2023. Driftsresultatet øker i samme periode med 102 prosent til 63,1 millioner dollar, og resultatet før skatt øker med 50 prosent til 50,5 millioner dollar. For helåret 2023 ender Autostores inntekter på 645,7 millioner dollar, med et justert driftsresultat (ebitda) på 308,5 millioner dollar, opp fra 237,5 millioner dollar i 2022.

Den svenske skjønnhetssuksessen Lyko hadde lystige nyheter å dele denne uka. De økte i 2023 til en omsetning på over 3 milliarder svenske kroner. For fjerde kvartal endte inntektene på 947,2 millioner, med et driftsresultat (ebit) på 21,7 millioner – en nedgang på 7,8 millioner mot samme kvartal året før. Selskapet vokser mest i Finland, og melder om positiv vekst i salg av egne merkevarer samt salg gjennom Lyko-appen.

Kid ASA vokser både fysisk og digitalt. I fjerde kvartal endte inntektene til interiørkjeden på rett over 1,25 milliarder kroner, med et rekordhøyt driftsresultat (ebitda) på 419,9 millioner kroner. For helåret 2023 viser Kid til et resultat før skatt på 402,5 millioner, og inntekter på rett over 3,4 milliarder. Dessuten vokser de som en omnikanal aktør – nettsalget stod i fjerde kvartal for 12,8 prosent av de totale inntektene.

Posten Bring AS stod også klare denne uken til å dele sine tall for fjerde kvartal og helåret 2023. Konsernets totale inntekter endte på 6,7 milliarder i fjerde kvartal, og dermed 24,4 milliarder for helåret 2023. Det justerte driftsresultatet viser i fjorårets siste kvartal 214 millioner, opp fra 16 millioner samme periode i 2022. For helåret 2023 ender det justerte driftsresultatet på 716 millioner, opp fra 406 millioner i 2022. Som rosinen i pølsa kunne Posten Bring fortelle at de for første gang i historien har håndtert over 100 millioner pakker fra netthandelen i løpet av et år.

Nedbemanninger og fall i elektronikksalget

Utenfor rapportbobla har det også skjedd mye spennende. Prisjakt fortalte at de har valgt å trekke seg ut av to markeder, Storbritannia og New Zealand, samtidig som de varslet at de skal kutte rundt 10 prosent av stillingene i selskapet, hvilket betyr at rundt 25 ansatte må gå.

Christoffer Reina, Norgessjef i Prisjakt, forsikrer imidlertid Netthandel om at nedbemanningen ikke vil berøre selskapets norske virksomhet, og at de forventer fortsatt sterk vekst i det norske markedet.

Ser vi til betalingsmarkedet har Klarna lansert sin nye innloggingstjeneste Sign in with Klarna. Kommunikasjonssjef i Vipps, Caroline Lunde, synes Klarnas løsning er “påfallende lik” deres egne innloggingstjeneste, Logg inn med Vipps. Klarna har imidlertid noen funksjoner som skiller seg fra Vipps, samtidig som sistnevne melder at de har store planer og snart skal levere mer funksjonalitet i sin løsning. Begge parter ønsker tydelig konkurransen velkommen.

Torsdag stod dessuten Stiftelsen Elektronikkbransjens årlige rapport klar. De forteller om det som har vært et turbulent år for bransjen, og melder om nedgang på 2,3 milliarder, eller 5,8 prosent målt i veri, i salget av forbrukerelektronikk i Norge i 2023.

Nye guider

I uke 7 utvider vi vårt bibliotek av guider. Vi fortsetter artikkelserien som handler om produksjon og import, denne uka med fokus på hvordan man velger riktig land, fabrikk og type sourcing når man som e-handler skal sette i gang egen produksjon. Vi toucher også innpå hvordan å lage en forretningsmodell – for gründere med en drøm om å starte egen nettbutikk.

Lørdag 17. februar trer Digital Services Act i kraft i EU, og vår eminente reporter Ola Andersson har laget en komplett guide som tar et dypdykk i Digital Services Act og hva lovendringene betyr for nettbutikker og markedsplasser.

Vi runder av med å liste opp våre tre mest leste saker denne uka, takker for nok en innholdsrik e-handelsuke og ønsker våre medlemmer en riktig god helg!

Alt godt, 

Linn Adine Andersen, 

Sjefredaktør i Netthandel

Ukas mest leste nyheter:

Hva gjør man når pakker forsvinner på vei hjem til kunden? Dette sier logistikkjempene

Netthandelsprisene 2023 – årets nettbutikker er kåret: “Imponerer og inspirerer”

TikTok lander i Norge: Hun skal styre gigantens Oslo-kontor

Del artikkel: