I mai 2022 lanserte Finn.no en ny pilot for å gjøre kjøp av brukte telefoner mer attraktivt og tryggere. Piloten løp frem til februar i år i samarbeid med Release.
I etterkant utvidet FINN samarbeidet med Teleoutlet og Hulii, i tillegg til Release.
LES OGSÅ: Utvider med flere tilbydere etter Release-pilot: “Et marked i vekst”
Nå har FINN inngått et samarbeid med det globale markedsplassteknologiselskapet Marketplacer, noe som har gitt FINN Nybrukt vann på mølla, skriver Marketplacer i en pressemelding.
FINN-teamet vurderte å bygge en e-handelsplattform på egenhånd. I stedet bestemte teamet seg for at forretningsmålene ville være bedre tjent ved å velge en teknologipartner som det kunne samarbeides med, skriver Marketplacer i en pressemelding.
Marketplacer er en global teknologisk SaaS-plattform som hjelper til med å bygge vellykkede og skalerbare online markedsplasser. Til dags dato har Marketplacer hjulpet med å bygge og distribuere over 100 markedsplasser som forbinder over 13 000 virksomheter over hele verden.
Rask vekst
I pressemeldingen kommer det fram at FINN var i stand til å lansere sin nye Marketplacer-drevne e-handelsplattform på mindre enn seks måneder, og at nettstedet fortsatte å oppleve en enorm økning i interesse i de første månedene med drift.
Juli, som tradisjonelt sett er en treg måned for salg i Norge, ble ifølge Marketplacer en rekordmåned for FINN Nybrukt. Også i august kunne markedsplassen melde om rekordtall.
Vi er alltid på utkikk etter nye forretningsmodeller for markedsplasser og etterspørselen etter oppusset elektronikk er stor, sier Emilie Høstmark, teamleder for oppusset elektronikk i FINN/Schibsteds Nordic Marketplaces-divisjon.
Siden så mange mennesker har brukte elektronikkprodukter, er det ikke bare økonomisk fornuftig å gi dem en enkel måte å resirkulere dem på, men dette hjelper også miljøet ved å redusere e-avfall. Partnerskapet gjør oss også i stand til å skalere og utvide til andre land i hele regionen, noe som var en nøkkelfaktor for oss.
I fjor toppet FINN listen over hvilke merkevarer nordmenn oppfatter som mest bærekraftig, utarbeidet av Sustainable Brand Index.
LES OGSÅ: Rapport avslører: Disse anses som de mest bærekraftige merkevarene