Ifølge Epinovas rapport Digital Handel 2024 er det kun i underkant av en tredjedel av norske nettbutikker som prioriterer videreutvikling av digital kompetanse. Dette er ned 43 prosent sammenlignet med året før.
Samtidig svarer 19 prosent av de spurte i samme undersøkelse at KI som arbeidsområde har høyest prioritet hos virksomheten det kommende året.
Marketing automation, eksperimentering og KI er blant de stigende trendene – selv om det er få som har en tydelig satsing, skriver Epinova i rapporten.
LES OGSÅ: De har lagt norske nettbutikker under lupen – slik investerer nettbutikkene
"Et grenseskille"
Videre leser vi at 40 prosent av norske nettbutikker ikke har tilgang på kompetanse innen fagfeltet kunstig intelligens. Rundt 25 prosent skal ha tilgang på ekstern kompetanse, mens de resterende 35 prosentene har tilgang på intern kompetanse.
Hvor viktig er det at nettbutikker investerer i KI-kompetanse?
Ifølge Patrick Hedelin, medgründer i Eequity, vil bruken av KI bli et grenseskille blant netthandelsselskaper. Dette uttalte han mot slutten av fjoråret i forbindelse med nyheten om at risikokapitalfondet hentet to milliarder svenske kroner som skal investeres i teknologi og retail – med fokus på KI.
Også Salesforce har gjennomført en undersøkelse som viser at 9 av 10 opplever store tidsbesparelser ved bruk av KI i kundeservice. Mindre tid til å chatte med kunder og mer tid til å optimalisere nettbutikken, altså. Det er vel noe som frister for de aller fleste nettbutikkeiere?
Epinova skriver i sin rapport at KI er perfekt til å effektivisere tidkrevende prosesser. Produktbeskrivelser, -bilder og -informasjon kan genereres på et blunk.
I denne guiden viser netthandelseksperten Thomas Moen en rekke flere eksempler på hvordan du kan bruke ChatGPT-prompts og andre verktøy for å enkelt kunne skape unike e-postkampanjer, virtuelle fotoshoots og innholdsplaner – for å nevne noe.
For å holde tritt med den teknologiske utviklingen og forbedre konkurranseevnen, er det avgjørende for nettbutikkeiere å omfavne disse KI-drevne innovasjonene og implementere dem i sin virksomhet, skriver Moen.
Dette er vårens KI-satsinger
Så. Hvilke nordiske e-handlere er blant de 50 prosentene som ifølge Salesforce eksperimenterer med KI?
Det får du svaret på her:
- XXL utviklet sin egen maskinlæringsmodell for produktanbefalinger som ene og alene økte omsetningen med anslåtte 2 prosent. Dessuten kjøper sportskjempen eksterne KI-tjenester som er forventet å gi en effektiviseringsgevinst på 10 til 15 prosent på alle kodeleveranser i løpet av 2024.
- Apotek1 skal bygge om og flytte 50 butikker i Norge. I samarbeid med Loopfronts bruker de KI for å kartlegge butikkinventar som kan redesignes, gjenbrukes eller selges videre for å redusere kostnader og utslipp.
- Lyko har lansert assistenten Lyko Ai som via tekst og tale, samt kjøpshistorikk, skal hjelpe kundene å finne frem i nettbutikkens store sortiment – og forhåpentligvis bidra til en bedre kjøpsopplevelse for kunden. Lyko Ai bygger på OpenAis ChatGPT 4.
- Nettapoteket Farmasiet har i samarbeid med mediebyrået Tre Kronor Media testet ad-machina. Annonseplattformen er drevet av KI og hyperpersonaliserer Google-annonser. De første testene viste at kostnadene per klikk sank med 38 prosent.
- Secundo, markedsplassen for kjøp og salg av brukte møbler, er bygget på KI som analyserer bilder av produkter, gjenkjenner type produkt og merke, mål og tilstand. Secundo kaller konseptet en helautomatisert gjenbruksprosess og en automatisert gjenbruksplass.
Hos vår svenske søsteravis Ehandel.se kan du dessuten lese om Boozt som benytter seg av et egenutviklet KI-verktøy for å redusere reklamasjoner, hvordan den svenske nettbutikken Stronger har teamet opp med startupen Sizekick som bruker KI for å redusere størrelses-relaterte returer, om Amazons nye KI-assistent Rufus, og Ikeas shoppingassistent som bygger på ChatGPT.
Satser du, eller e-handlere du kjenner til, på nye KI-løsninger? Og har du lyst til å fortelle om det? Hør gjerne fra deg til tips@netthandel.no.