ANNONSE

Den komplette guide til en smidig omnikanal: Dette er ekspertenes råd

Foto: Istock
Enkle grep kan vi store utslag.
Linn Adine Andersen

Omnikanal, sømløs handel, hybrid retail… kjært barn har mange navn. Men det handler i bunn og grunn om den éne tingen alle retailere vil ha – nemlig fornøyde kunder.

En kunde som kan handle hvor den vil, når den vil, betale akkurat slik den helst foretrekker – som slipper uendelig mange steg i kassa og som får akkurat passe mengde med gode tilbud og påskjønnelser tilsendt på mail, tekstmelding eller i app – hvor nå enn den synes det passer best. Så enkelt og så vanskelig.

ANNONSE

Hva er egentlig omnikanal?

Denne våren har Netthandel, ved hjelp av en rekke kjente eksperter, produsert flere guider som handler om omnikanal. For når kan man egentlig kalle seg en omniaktør?

Mange vil kanskje si det handler om at man både har en nettbutikk og minst én fysisk butikk, men det handler ikke nødvendigvis kun om tilstedeværelse. Det handler om å skape den ultimate handleopplevelsen som er så smidig og rask at du konverterer flere kunder, og gjerne beholder dem som trofaste kunder i lang tid.

Aller helst skal de kanskje også foretrekke akkurat din nettbutikk eller butikk så godt at de også blir en slags uoppfordret ambassadør som sprer det gode ryktet om deg og dere til sine venner.

Uansett. La oss ta en titt på hvilke råd ekspertene har delt i løpet av våren.

Dette sier ekspertene

Krister Karjalainen, Senior Executive Advisor i liveshopping-plattformen Sprii, har flere tiårs erfaring innen retail. Han forteller hvordan e-handlere uten fysiske butikker, og butikker uten en digital tilstedeværelse, kan ta flere enkle grep for å starte sin omnikanalreise.

For eksempel kan nettbutikker etterligne butikkopplevelsen ved å forbedre sin online kundeservice og gi kundene hjelp i sanntid, eller opprette ulike utgaver av samarbeid med fysiske butikker.

På samme måte kan butikker ta et første steg inn i den digitale verden ved å engasjere seg på sosiale medier, implementere QR-koder som leder til eksempelvis produktdetaljer på fysiske produkter i butikk – eller lage en enkel digital katalog hvor kundene kan bestille varer til lokale hentepunkter.

Mer om dette kan du lese i denne guiden.

Ny teknologi former fremtidens omni-handel

Karjalainen forteller også om hvordan e-handlere bør utføre en omfattende markedsanalyse før de vurderer lokasjoner for fysiske butikker, det seg være showrooms, popup-butikker eller tradisjonelle butikker.

Våre to siste guider i Karjalainens artikkelserie finner du her: 

I guide nummer tre i denne rekken er det hvordan ny teknologi vil forme fremtidens hybride handel som står i fokus.

Klubb deg fram til sømløs handel

Kundeklubber kan også være en sikker vinner, ikke bare for å bygge et fellesskap og lojale kunder, men for å samle data som gjør at du lærer kunden enda bedre å kjenne.

Her kan kundene enkelt komme i kontakt med support, få gode tips og råd og kanskje tilgang til eksklusive tilbud og rabatter som de enkelt kan benytte – forhåpentligvis både i butikk og i nettbutikk.

Kundeklubben er et viktig verktøy for å kunne skape lojalitet til varemerket og for å hele tiden utvikle kundemøtet, uansett kanal, fortalte Karoline Åhs Karlsson, markeds- og netthandelssjef i Elkjøp Sverige, til Netthandel tidligere i år.

I denne guiden forteller Karlsson, sammen med Robert van Toor, adm. dir. i Power Sverige, mer om hvordan de bruker kundeklubbene sine for å utvikle kundemøtet, engasjere kundene og bryte ned grensene mellom fysisk og digital handel.

Du finner alle våre guider, som handler om alt fra omnikanal til logistikk, produksjon og import, markedsføring og influensere, her. God lesning!

Del artikkel: