Trademax gikk hardt ut når de lanserte sin første fysiske butikk i Norge for knappe to og et halvt år siden. Siden den gang har den svenske møbelkjeden rullet ut butikker som perler på en snor, med målet om å etablere seg fysisk i alle de største byene i Norge.
Snipp snapp snute, så var Trademax' fysiske satsing i Norge ute. Eierselskapet BHG Group kjemper nemlig med lønnsomheten. For å snu skuta innfører selskapet derfor et massivt omstruktureringsprogram som blant annet innebærer å stenge rundt 20 butikker – inkludert alle Trademax-butikker i Norge.
Med dette programmet vil vi minske våre faste kostnader, men vi gjennomfører også et tydelig skifte mot vårt digitale tilbud, samtidig som vi forenkler vår virksomhet og styrker forutsetningene for lønnsom tilvekst, skriver BHG Groups administrerende direktør, Gustaf Öhrn, i en pressemelding.
Sparepakken betyr også stengte dører for 15 butikker under merkevarene Trademax og Chilli i Sverige, samt en Kodin1-butikk i Finland.
LES OGSÃ…: Trademax' Norgessatsing: "Jo flere spillere, jo bedre"
"Belaster vår lønnsomhet"
BHG Group meldte nylig at de gjør en annen satsing i Norge, nemlig åpningen av nettbutikken Nordiska Vinduer. Det er tydelig at deres sparepakke gjelder "Value Home"-segmentet, mens byggekjedene fortsetter å rulle på.
Selskapet selger dessuten tilbake den danske virksomheten i My Home Møbler. Gründeren får kjøpe tilbake virksomheten for én dansk krone – hvilket betyr en kraftig innskrenkning av butikker i Danmark.
AH-Trading overlates til nåværende minoritetseier og gründer for én euro.
Vi forlater virksomheter som ikke passer vår strategi og som belaster vår lønnsomhet. Vi vil fremdeles ha en fysisk tilstedeværelse når det styrker vårt tilbud, våre merkevarer og vår virksomhet, kommenterer Öhrn.
NÃ¥r omstruktureringen er komplett vil selskapet sitte igjen med rundt tretti fysiske butikker. Kostnaden for omstruktureringen lyder rett over 1,2 milliarder kroner.