2023 har bydd på flere fusjoner. I et tøft og urolig marked er det mye å vinne på å være store – eller flere. Nettopp troen på at man blir sterkere ved å slå sammen sine ressurser lå til grunn da Fjellsport og Skitt Fiske i sommer annonserte at de ønsket å fusjonere.
Ytterligere sammenslåinger har funnet sted, til eksempel CDON og Fyndiq, Power og svenske Mediamarkt, Best of Brands, Yaytrade og Johnell, Mystore og Wikinggruppen samt nyligst Oda og Mathem. Som dere ser setter ikke landegrensene hinder for sammenslåinger blant bransjeaktører med mål om å vokse i Norden.
Flere retningsskifter
Vi har også lagt merke til mange omprofileringer. Ikke minst har vi gjennomgått en selv. I juni byttet vi navn fra Ehandel.com til Netthandel.no. Et grep vi ønsker skal signalisere at vi i tiden fremover vil satse sterkere i det norske markedet, blant annet med lanseringen av vår medlemstjeneste Netthandel Pluss som venter i januar.
Flere navneendringer har nettopp dette som mål; å kunngjøre et retningsskifte. Norske Fjong har blitt til Vibrent, og rigger seg for internasjonal vekst. LMK Group er blitt til Cheffelo, liveshoppingplattformen Elisa har blitt til Sprii – og Posten Norge endret navn til Posten Bring for å fremheve logistikkvirksomhetens viktige rolle.
Hva blir den neste normalen?
Året har ellers vært preget av flere pengetunge markedsføringsgrep, blant annet hos Komplett, Netonnet og Helthjem med sine landsdekkende TV-reklamer. Lavpriskjeder med bredt vareutvalg har for alvor sikret sin posisjon i markedet, med den danske kjeden Normal i bresjen.
Stadig flere er dessuten enige om at det er det beste fra begge verdener som gjelder – og både Netonnet, Blivakker og Meny har gått hardt ut med sine omnikanalsatsinger.
I oppsummeringen av året som har vært er det spesielt et sitat som har bitt seg fast hos undertegnede. Det finnes ingen ny normal, kun den neste normalen. Det konkluderte trendforsker Louise Byg Kongsholm under Virkes Handelskonferanse i høst.
Og sjansene er store for at det er nettopp slik de neste årene vil se ut. Stadig nye normaler som krever stadig mer effektive endringsprosesser blant handelsaktører, fysiske som digitale, når nye utfordringer og muligheter står på trappene.
Netthandel Pluss lanseres i januar
Vi benytter samtidig anledningen til å trekke frem våre mest leste artikler gjennom året. Listen over våre mest leste artikler er preget av, ja, flere lister. Både de som trekker frem de største nettbutikkene i Norge og de største influenserne på Instagram.
Dessuten har nettbutikken Derute.no kapret to av de ti plassene over mest leste nyheter i år. Den første, hvor man annonserte en massiv lagertømmingkampanje – etterfulgt av nyheten om at nettbutikken er konkurs.
Selv om vi ønsker at listen over konkurser i netthandelsbransjen blir kortere i 2024 – lover vi å holde dere like oppdaterte i det nye året, og håper dere finner oversikt over alt dere måtte trenge og mer til når vi lanserer vår nye medlemstjeneste i januar. Da vil vi nemlig ha et større fokus på nyttige guider og konkret materiale som skal hjelpe e-handlere på veien mot suksess.
Med det ønsker vi i Netthandel alle våre trofaste lesere en riktig god og fredfylt jul!
Alt godt,
Redaksjonen i Netthandel