ANNONSE

Uke 9: Sterke rapporter, butikkåpninger og økonomisjefer som slutter før de har begynt

Vi tar en titt på ukas viktigste e-handelsnyheter, fra inn- og utland.
Linn Adine Andersen

Ukesoppsummeringene går ut hver fredag til våre kjære medlemmer.

Vi oppsummerer som vanlig uka som har gått, så slipper du å være redd for at du har gått glipp av siste nytt i e-handelsverden før du tar helg. I årets niende uke legger vi vinterferien bak oss og ønsker vårmåneden mars velkommen.

Mars er som vi alle vet en lunefull måned – og vi er spente på hva den vil bringe. I slutten av uka, og starten av den nye måneden, skimter vi likevel optimisme og pågangsmot for sesongen som ligger foran oss.

La oss starte hjemme i Norge. Her har nyhetsbildet vært variert, med flere satsinger og positive oppsummeringer av 2023. 

Den ledende markedsplassen Finn.no får konkurranse. Norges Bilbransjeforbund og dets medlemmer går sammen med 330 bilforhandlere for å skape den nye markedsplassen Drive.no. Her skal forbrukere kunne kjøpe og selge biler. Daglig leder i Drive.no, Eirik Foss Stene, håper nyetableringen kan bidra til en sunnere konkurranse i markedet.

Nettapoteket Farmasiet omtaler seg selv som et teknologidrevet og innovativt selskap. Dette beviser de nok en gang, denne gangen i form av sitt nye samarbeid med den Schibsted-eide leveringsplattformen Ingrid. Etter fire måneder med testing skal lageret allerede vise til økt effektivitet, hvilket i sluttenden betyr fornøyde kunder.

Woolland rapporterer om et knallsterkt 2023. Faktisk så sterkt, at de ser vanskeligheter for å klare å matche dette i 2024 – men de skal selvfølgelig gjøre alt de kan for å toppe fjoråret. I 2023 økte nettbutikken med 32 prosent, wholesale-salget med 16 prosent og butikkene med 20 prosent.

Kjell & Company forteller at Norge er et viktig marked for selskapet, og at de skal fortsette å øke antallet butikker i landet – i en balansert takt. Samtidig sliter de med å rekruttere en ny økonomisjef. Erik Hansson, som skulle tiltre rollen som Chief Financial Officer i selskapet senest 1. juni i år, har trukket seg før han rakk å starte. Jakten på en ny økonomisjef fortsetter.

Komplett Group la på skuddårsdagen frem sine strategiske ambisjoner og finansielle mål. De skal, om alt går etter planen, omsette for minimum 18 til 20 milliarder kroner i perioden 2026-2028. De forventer dessuten sterk vekst i visse kategorier, og sikter mot en styrket B2B-kundebase, økt servicetilbud og flere Netonnet-butikker.

Andre nyheter som er verdt å merke seg, er: 

  • Virkes nylanserte satsing på retailtech, Virke Vekst.
  • Forbrukerrådet har nok en gang har klaget inn Meta, denne gangen på grunn av deres håndtering av personvernlovgivningen.
  • Det Sandefjord-baserte investeringsfondet Ignite Capital gjør sin andre investering. Denne gangen falt valget på den digitale markedsplassen Hyttetjenester.
  • Bergans har funnet sin nye administrerende direktør. Silje Garberg Ree vil tiltre stillingen i løpet av årets andre kvartal.

Internasjonalt e-handelsnytt

Blikker vi utover egne landegrenser har det også skjedd en hel del. Blant annet fylles luftrommet av fraktfly fra de to gigantene Shein og Temu.

Bookbeat, som har vært tilstede i Norge siden 2021, passerer en milepæl. De soper inn over én milliard svenske kroner i inntekter i fjor og rekrutterte 200 000 nye abonnenter i løpet av året.

Svenske Bubbleroom tar et skritt fremover og bryter den negative trenden med fallende salg. Samtidig peker pilene feil vei for driftsresultatet, som økte fra -7,8 til -8,8 millioner svenske kroner i fjerde kvartal, sammenlignet med foregående år.

Klarna leverer årsrapporten for 2023 med et smil. De leverer nemlig et driftsresultat for helåret som er forbedret med 95 prosent, og er et steg nærmere lønnsomhet på årsbasis. Driftsresultatet for 2023 endte på -3,2 milliarder svenske kroner, mens det justerte driftsresultatet lyder -378 millioner. Nettoresultatet viser -2,5 milliarder, en forbedring på 76 prosent mot 2022.

Andre nyheter verdt å merke seg fra utlandet denne uken, er at Mathem etter å ha bli kjøpt opp av Oda satser sterkt i Sverige med en real priskrig, Footway fyller kassen med ferske 80 millioner, samt at omniaktøren The Body Shop er konkurs i Danmark.

Nye kunnskapsguider

Denne uken har vi publisert to nye guider. Den ene er den siste i artikkelserien av Martin Granberg, som handler om produksjon og import. Det er her dags for siste steg i prosessen før man starter produksjonen: nemlig kvalitetskontroller.

Den andre guiden er utviklet i samarbeid med Krister Karjalainen, og er den første i en serie av tre artikler. Her vil vi gi en innføring i hvordan man starter reisen mot en sømløs handel – om man så er en e-handler uten fysisk tilstedeværelse, en butikk som vil gjøre en digital satsing, eller en allerede etablert omniaktør som vil sikre at de er på rett vei mot fremtidens sømløse handleopplevelse.

Vi håper guidene våre faller i smak, og runder som vanlig av med å liste opp ukens mest leste artikler. Riktig god helg!

Alt godt,

Linn Adine Andersen

Sjefredaktør i Netthandel

Ukas mest leste nyheter: 

WoolLand spinner i vei – både på nett og i butikk: "Veldig fornøyd"

Nettbutikken brøt den negative trenden – men led milliontap: "Forventer resultater"

Temu og Shein tar over luftrommet - trenger 100 fraktfly hver dag

Del artikkel: