ANNONSE

Uke 10: Rekordomsetning og fysiske etableringer – kommer som perler på en snor

Vi tar en titt på ukas viktigste e-handelsnyheter, fra inn- og utland.
Linn Adine Andersen

Ukesoppsummeringene går ut hver fredag til våre kjære medlemmer.

Vi runder av en solfylt uke, spettet med en rekke lyspunkter for e-handlere både i Norge og Norden, med vår ukentlige oppsummering.

Den vårlige optimismen fortsetter, når både oppkjøp, nye butikketableringer og rekorder preger ukens nyhetsbilde.

Først kan vi ta en titt på de ulike butikksatsingene. For det første går det veldig bra for Citycon, som eier og utvikler kjøpesentre i Baltikum. Her trillet det nemlig inn rapporter om kjøpesentre i Norge som slo nye rekorder når årsregnskapet for 2023 stod klart. Sentrene Kolbotn Torg, Herkules i Skien og Stovner Senter opplevde alle rekordbesøk og -omsetning i løpet av fjoråret.

Optikerkjeden Synsam har endelig funnet de rette lokalene i Porsgrunn, og utvider med en ny konseptbutikk som inkluderer både outletvarer samt second hand.

Den svenske friluftskjeden Naturkompaniet fortsetter sin butikkekspansjon i Norge. Denne gangen har de kjøpt opp den anerkjente butikken Regntøyspesialisten i Kristiansand. Før sommeren skal butikken renoveres og kles i Naturkompaniet-drakt.

Den globale butikkjeden The Body Shop har nylig måttet legge ned virksomheten i både Danmark og Storbritannia. Deres nye eiere, det tyske private equity-fondet Aurelius, ser nemlig stort potensial – dersom man gjør noen tøffe, men strategiske valg. Tim Einar Christensen, daglig leder i Ace Shops, som eier The Body Shop-kjeden i Norge, er imidlertid ikke bekymret. Antallet butikker vil svinge, sier han, men med nye eiere i ryggen har han stor tro på at kjedens negative trend de siste årene nå vil snu.

Spar Atrå blir den første høyteknologiske Spar-butikken i Norge, og verden, med sin delvis selvbetjente butikk. Satsingen skjer i samarbeid med tech-selskapet Liberty now som robotiserer og digitaliserer handelen i dagligvarebransjen.

Andre nyheter verdt å merke seg fra uka:

  • Posten Bring har sikret seg sin nye økonomidirektør.
  • Vipps har lansert en ny, smart knapp.
  • Sustainable Brand Index røper hvilke merkevarer nordmenn oppfatter som mest bærekraftige. Spoiler alert: Finn.no ligger på topp for tredje året på rad!

Amazon med ny rekord i Sverige

Nyttig å merke seg fra utlandet, og vi skal ikke lenger enn til Sverige i første omgang, er at netthandelsgiganten Amazon har offentliggjort regnskapet for 2023 i det svenske markedet.

Lyko har investert i en egen AI-assistent i appen, som gründeren mener vil bli revolusjonerende for netthandelsbransjen øvrig.

Shein vinner årets Gullbarbie, og XXL-eieren Frasers Group kjøper opp den britiske sykkelnettbutikken Wiggle CRC med en tydelig ambisjon om å bli den største sportsforhandleren i Europa, Midtøsten og Afrika.

Ukens guider gir en steg-for-steg-liste til de av dere som ønsker å starte en nettbutikk, samt en komplett oversikt som sørger for at du vet alt du trenger å vite om den nye EU-loven Digital Markets Act, eller Forordning om digitale markeder, som den heter i Norge.

Nedenfor finner du de nyhetene som er mest leste av bransjen denne uka. Vi ønsker dere en riktig god helg!

Alt godt,

Linn Adine Andersen

Sjefredaktør i Netthandel

Ukas mest leste nyheter: 

XXL, Jernia og Power tester ny Vipps-knapp: Samler kundeklubb-støyet i appen

XXLs eier gjør nytt oppkjøp: "Ambisjon om å bli den ledende sportsforhandleren"

Bauhaus legger ned - hadde ikke markedet med seg: "Vi ser ikke lys i enden av tunellen"

Del artikkel: