Nyheter

Foto: Yaymicro

Disse selger mat på nett i Norge



Matvarebransjen og deres forhold til netthandel er et gjentakende tema i norske medier, men det er stadige endringer. Vi har sett nærmere på hvem som selger mat på nett.

De mest kjent i dag er nok Godtlevert.noAdams Matkasse, Kolonial.no og Marked.no, men det finnes langt flere aktører. I denne artikkelen gir vi deg derfor et overblikk over hva som finnes av nettbutikker som selger mat.

Selv om man i media kan få inntrykk av at mat på nett er et nytt tema, er det selvsagt ikke det. Historiebøkene er imidlertid ikke bare lystig lesning: Henning Holstad som i dag er mest kjent som FRP-politiker satset på slutten av 90-tallet med Matnett.no, men tapte mye penger og gav opp. Reitan-gruppen prøvde seg omtrent på samme tiden med Rema Netshop og Rema hjem til deg som også ble lagt ned på grunn av manglende lønnsomhet. Den daværende konkurrenten Hakon Gruppen lanserte Retthjem.no som lever den dag i dag, men som nå eies av den langt mindre aktøren Famba Holding, etter at de forrige eierne hadde lidd store økonomiske tap. Alt endte altså i nedleggelser eller salg

Men hva er situasjonen i dag? I Norge ble det omsatt mat i Norge for cirka 164 milliarder kroner i 2015. Nettandelen er derimot fortsatt beskjeden, men konsulentselskapene EY og PA Consulting tror nettsalget vil øke til mellom fire og ti milliarder kroner innen 2020. Med slike estimat er det kanskje ikke så rart at matvaresalg på nett er en het potet i disse dager?

Etter at ICA og Rimi har forsvunnet ut av det norske markedet, er det i hovedsak tre aktører som dominerer markedet:

  • NorgesGruppen (Kiwi, Meny, Joker, Nærbutikken, Spar, Jacobs mfl.)
  • Reitangruppen (Rema 1000)
  • Coop Norge (Coop Prix, Coop Mega, Coop Extra, Coop Marked mfl.)

Ingen av dem har noen større nettsatsinger relatert til mat, men det betyr ikke at netthandel er ukjent for dem. For eksempel har NorgesGruppen nå begynt å teste matsalg på nett via Meny og de er også deleiere i omnikanalkonseptet Vita. Coop har startet nettbutikk, men enn så lenge er vareutvalget begrenset og inneholder ikke mat. Den tredje og siste aktøren er Reitangruppen som ikke har noen egen nettbutikk, men de er nå deleiere i Kolonial.no og eier også matkassekonseptet Kolonihagen.

Det finnes i hovedsak fire alternativer for den som ønsker å kjøpe mat på nett:

  1. Nettbutikker som spesialiserer seg på visse typer mat (nisjebutikker)
  2. Nettbutikker med fullt sortiment (tradisjonelle dagligvarebutikker)
  3. Nettbutikker med ferdige middagsløsninger der ingredienser og oppskrifter leveres som pakkeløsning
  4. Nettbutikker som selger ferdiglaget mat som kan spises umiddelbart

Nettbutikker som spesialiserer seg på visse typer mat

Delikatesser er godt egnet for netthandel da det finnes mange kravstore og betalingsvillige kunder som ikke finner det de ønsker seg i sin lokale matbutikk. De fleste aktørene i dette markedet er småI Norge har vi for eksempel Spekehuset.no og Pølsemannen.no som selger spekemat, Solgardlevert.no som selger økologisk mat, Fiskebilen.no, Svanoylaks.no og Klippfiskbua.no som selger fisk. I tillegg finner man i denne kategorien 123.no som er en markedsplass der mindre norske matvareprodusenter kan selge sine varer. Andre igjen satser på kaker og søtsaker (f.eks Cacas.no og Kakeboksen.no). I tillegg er det flere som først og fremst selger drikke på nett. Vi går ikke så nøye inn på det nå, men det er åpenbart et potensial også her. En viktig kategori er kaffe (f.eks velkjente Nespresso og Friele i massemarkedet, samt mer spesialiserte kaffebutikker som Kaffebrenneriet og TimWendelboe.no). Vi må heller ikke glemme markedet for alkoholdig drikke, der Vinmonopolet naturlig nok er dominerende.

Nettbutikker med fullt sortiment

I Norge var Retthjem.no lenge den største og meste kjente nettbutikken, men deres omsetning faller stadig og utviklingen ser ikke positiv ut (omsetningen falt fra 71 millioner kroner i 2012 til 64 millioner kroner i 2014,; tall for 2015 er foreløpig ikke klare). En aktør som derimot har vind i seilene er Kolonial.no som i løpet av rekordtid har fått et godt omdømme og mye oppmerksomhet i både tradisjonelle og sosiale medier mye takket være deres innovative løsninger for utlevering via egne hentesteder, stadig bedre utsalgspriser og Rema 1000 med på eiersiden. Kolonial omsatte for vel 74 millioner kroner i 2015, men hevder nå at de omsetter mat på nett for nærmere 9 millioner kroner i uken og har et mål om å passere 500 millioner kroner i 2016. Mens Retthjem.no i hovedsak selger til bedrifter, har Kolonial.no i større grad vanlige familier på sin kundeliste. Rett Hjems eiere Famba Holding har derfor også kjøpt Dex.no (også kjent som Dagligvareekspressen) for å få et bedre grep om det store forbrukermarkedet, uten at det enn så lenge har gitt store utslag. Vi må heller ikke glemme Marked.no som åpnet vinteren 2016. Med Komplett Group og flere andre tunge investorer på eiersiden har selskapet utvilsomt et stort potensial. Men det finnes også flere andre nettbutikker som Matenhjem.no, Matnet.noMatbox.noSupermarket.no og Rollut.no.

Ferdige matkasser

Ferdige middagsløsninger der ingredienser og oppskrifter leveres som pakkeløsning, har blitt utrolig populært blant oss travle nordmenn. I Norge er Godtlevert.no størst med en omsetning i 2015 på 420 millioner kroner med et driftsresultat på 5,4 millioner. Nesten like store er Adams Matkasse som omsatte for 302 millioner kroner med et driftsresultat på 4,4 millioner i 2015. Ikke verst for et selskap som ble etablert så sent som i februar i 2013 av fire unge bergensere og studielån fra Lånekassen. Særlig etter å ha fått Sveriges ledende matkasseleverandør Linas matkasse som majoritetseier, har det Bergensbaserte selskapet fått fart på sakene. Andre som bør nevnes er Kolonial.no og Marked.no som først og fremst er kjent for å selge matvarer på nett (se avsnitt over), men de tilbyr også ferdige middagsløsninger. Glem heller ikke Kolonihagen.no som må finne seg i å være skyggen av de nevnte aktørene, men de solgte økologiske varer for respektable 32 millioner kroner i 2015. Også Solgardlevert.no, Mattid.no (med gutta på tur som eiere) Nettmat.no tilhører dette segmentet.

Ferdiglaget mat som kan spises umiddelbart

Her snakker vi ikke lenger om tradisjonelle nettbutikker, men vi mener likevel det er relevant å trekke frem nettsider som Peppes PizzaPizza & Kina Expressen og Dolly Dimples. Dette er aktører som alle har gode nettsider for de som ønsker å bestille på nett og få maten levert hjem. Faktisk begynte Peppes Pizza å selge via nett allerede så tidlig som 8. mars 1995 og er dermed en av Norges mest erfarne på nett. Internasjonalt finnes det naturlig nok et hav av aktører, hvorav f.eks Just Eat og Delivery Heros Foodora er verdt å følge med på med tunge eiere i ryggen. Dette er to markedsplasser som begge kjemper om oppmerksomheten til den norske restaurantbransjen.

Som nevnt innledningsvis er matvarehandelen på nett fortsatt en liten del av den samlededagligvarehandelen, men ting utvikler seg raskt.

Vi oppdaterer artikkelen fortløpende. Siste oppdatering ble foretatt 22.august 2016. Bruk gjerne kommentarfeltet om du har innspill til forbedringer.

Ole Martin N. Evensmo

Ole Martin N. Evensmo

Initiativtaker til Netthandel.no. Har erfaring med netthandel fra flere store og mellomstore netthandels- og omnikanalselskaper.
Ole Martin N. Evensmo
Ole Martin N. Evensmo

Latest posts by Ole Martin N. Evensmo (see all)

Publisert: 22. august 2016