ANNONSE

Uke 16: Globale ekspansjoner og lokale suksesshistorier

Vi tar en titt på ukas viktigste e-handelsnyheter, fra inn- og utland.
Linn Adine Andersen

Ukesoppsummeringene går ut hver fredag til våre kjære medlemmer.

Det er dags for Netthandels faste oppsummering av nyhetsuken som har vært. Denne uka har vi notert flere nyheter om XXL, som førstkommende onsdag skal presentere sin kvartalsrapport for første kvartal i år. Vi ser også både butikkåpninger og nedstenginger.

Vi kan ta XXL først. De har skapt en ny rolle i selskapet, nemlig en COO, Chief Operating Officer. Det er Dawid Goscinak som hentes til rollen, med sine over 20 års erfaring fra moteaktøren H&M. Nå skal han sikre bedre operasjonell effektivitet i XXL, styrke kundemøtet og butikkopplevelsen i Norge, Sverige og Finland.

Det står også klart at XXL-eieren Frasers Group fortsetter å utvide internasjonalt. Denne gangen med oppkjøpet av den nederlandske sportskjeden Twin Sport, som omsatte for 870 millioner kroner i fjor, fordelt på nettbutikk og sine 17 butikker.

Mens Intersport stenger en butikk, åpner både Norrøna, Eftir, Skousen og Lyko nye butikker. Norrøna fortsetter å vokse i USA og etablerer seg i Boston, Eftir åpner Skandinavias første bruktbutikk på en flyplass, og Skousen åpner sin største butikk hittil, i Kristiansand. Lyko åpner sin fjerde butikk i Norge, beliggende i Bergen.

Indiska har i et drøyt år blitt ledet av Yvonne Magnusson-Norling. Nå trer hun av som administrere direktør, selv om hun skulle være den som skulle snu kjedens kjipe omsetning til lønnsomhet og suksess. Mens jakten på ny toppsjef fortsetter vil styreleder Annika Rost steppe inn som midlertidig administrerende direktør.

Den norske gründersuksessen Bon Dep vil ta Europa med storm, med “verdens beste hårstrikk”, Kknekki. Med seg på eiersiden får de Team Haaland og investeringsselskapet Øgreid, som blir selskapets største investor. I løpet av fem år vil de doble fjorårets omsetning på 97 millioner kroner.

Andre nyheter verdt å få med seg: 

Ukens guider

Folk er kanskje lei av å høre om cookiedøden – men det betyr ikke at vi ikke trenger å snakke om emnet. Det er fremdeles flere som henger bakpå, og som ikke helt har forstått konsekvensene av utfasingen av tredjepartscookies. I denne guiden forteller Sam Jahanfar, medgründer i det svenske selskapet Rule, helt konkret hva e-handlere må fokusere på fremover, uten tredjepartscookies.

Ukas andre guide er tredje og siste artikkel i serien om omnikanal, produsert i samarbeid med Krister Karjalainen. Han har flere tiår bak seg i bransjen, og brenner for sømløse handleopplevelser. Denne gangen er det ny teknologi, og hvordan den vil forme fremtidens hybride handel, som står i fokus. Guiden kan du lese her.

Nedenfor finner du de nyhetene som er mest leste av bransjen denne uka. 

Vi ønsker våre medlemmer en riktig god helg! 

Alt godt,

Linn Adine Andersen

Sjefredaktør i Netthandel

Ukas mest leste nyheter:

Del artikkel: