Vi oppsummerer uka som har vært – og den er preget av et resultatrush. Og rushet, det viser til både de store gleder og rekorder samt dype bølgedaler.
Foruten finansielle rapporter er det fokus på pakkebokser denne apriluka, kundeklubber, utenlandssatsinger og, dessverre, fare for streik i varehandelen.
Vi begynner med rapportene. Vi har tatt en nærmere titt på hvordan starten av året ble for disse aktørenet: XXL, Komplett, Europris, Schibsted, Kjell & Company, Lyko, Lindex, Desenio, Cdon, Boozt og Nelly.
XXL omsetter i første kvartal 1 984 millioner kroner, en nedgang på 21,5 prosent sammenlignet med Q1 2023. EBITDA viser 12 millioner, opp fra -45 millioner, og resultatet før skatt viser -209 millioner, opp fra -284 millioner samme periode i fjor.
Komplett beskriver første kvartal som vanskelig. Her faller driftsinntektene fra 3 618 millioner første kvartal i fjor, til 3 245 millioner første kvartal i år. En nedgang på 10,3 prosent, altså. EBIT ender på -40 millioner kroner, ned fra 9 millioner Q1 2023. Resultat før skatt viser -89 millioner.
Europris’ omsetning i første kvartal i år er 2 026 millioner kroner. En økning på 4,8 fra samme periode i fjor. EBIT havner på 107 millioner kroner (145) og nettoresultat viser 47 millioner kroner (71).
Schibsted omsetter 3,79 milliarder kroner første kvartal (3,78). EBITDA er noe opp, til 454 millioner (423). Resultat før skatt er imidlertid ned fra 144 millioner første kvartal i fjor, til -216 millioner første kvartal i år. Helthjem øker inntektene, mens Morgenlevering og Prisjakt faller. Samtidig sliter konsernet med kostnader knyttet til sine markedsplasser.
Her kan du også ta en nærmere titt på hvordan det har gått med de internasjonale aktørene Kjell & Company, Lyko, Lindex, Desenio, Cdon, Boozt og Nelly første kvartal i år.
Pakkeboks-bonanza
Interessant denne uka er at vi også har fått statusoppdatering på pakkeboksene rundt om i landet, fra samtlige leverandører. Både Posten Bring, Postnord og Porterbuddy/Instabox.
Posten Bring passerte nylig 6000 pakkebokser i Norge, mens Postnord vil nå 5000 utplasserte pakkebokser innen 2025. Instabox fortsetter å utvide sitt nettverk, denne uka i Kristiansand, og nærmer seg 400 utplasserte pakkebokser i Norge.
Andre nyheter verdt Ã¥ merke seg fra denne uka:Â
- Brandsdal Group om Finlandssatsingen: "Sterkere posisjon"
- Amazon til NXT Nordic 2024: "Vår obsession er våre kunder, ikke konkurrenter"
- Meny sniklanserte kundeklubb – har allerede 200 000 medlemmer: "Sikre vår relevans"
- Neste steg på den svenske utfordrerens vekstreise i Norge: Åpner flaggskipbutikk
- Fare for storstreik – disse retailerne tas ut i første streikeuttak
Ukens guider
I ukens første guide forteller Christer Pettersson hvordan man får nettbutikken til å blomstre, når man først er kommet i gang med salget. Her deler han konkrete råd om blant annet innsamling av data og prioritering av SEO. I ukens andre guide forteller Robert Zwarg, gründeren av netthandelsplattformen 24Nettbutikk, om viktige spørsmål man må ta stilling til når man skal velge plattformleverandør, og hva en må tenke på om man skal drive ren nettbutikk vs. en omnikanal.
Nedenfor finner du de nyhetene som er mest leste av bransjen denne uka.Â
Vi ønsker vÃ¥re medlemmer en riktig god helg!Â
Alt godt,
Linn Adine Andersen
Sjefredaktør i Netthandel
Ukas mest leste nyheter: